Traumatisoituneen asiakkaan auttaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-SH00EZ31-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2026
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 31.08.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02467-SH00EZ31
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan HAMKin Learn oppimisympäristössä 25.8.2025-31.8.2026. Opintojakson arivointeja tehdään viisi kertaa lukuvuoden aikana. Opintojakson arviointiaika on kuukausi tehtävien palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat: 24.10. 19.12. 13.3. 8.5. 10.8. (kesälukukausi)
Oppimateriaalit
Sarvela, K. & Auvinen, E. 2020. Yhteinen kieli - traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books. Muu opiskelumateriaali Learn-oppimisympäristössä Itsenäinen tiedonhaku kansallisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta ja muusta materiaalista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso perustuu traumainformoituun työotteeseen, joka ottaa huomioon yksilö- ja yhteisönäkökulman. Työote on moniammatillinen ja ajankohtainen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Opintojaksolla tehtäviä ammatillisia harjoitteita voidaan hyödyntää harjoitteluissa/työelämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija voi tehdä Learn-tentit valitsemanaan ajankohtana opintojen aikana (varsinainen suoritus + kaksi uusintakertaa).
Kansainvälisyys
Tässä opintojakisossa ei ole kansainvälistä yhteistyötä. Opintojaksoa ei tarjota vaihto-opiskelijoille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole. Toteutus on 24/7, opiskelu etenee pääsääntöisesti itsenäisesti. Mahdollisesta AHOT-menettelystä keskustellaan opintojakson opettajien kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Learn-tentti, arviointi: hylätty - 5 Oppimistehtävät, arviointi hylätty - pisteitä kertyvään arviointiin, itsearviointi, arviointi: täydennttävä - hyväksytty
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 h opiskelijan työtä, eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on, että: - ymmärrät traumatisoimuksen merkityksen sekä yksilö- että yhteisötasolla - osaat auttaa ja tukea traumatisoitunutta - tiedät sijaistraumatisoitumisesta ja sen ehkäisemisestä. Opintojakso etenee vaiheittain. Se koostuu kolmesta teemasta: 1. Trauma ja traumatisoituminen 2. Traumainformoitu työote 3. Työntekijän kuormitus ja sijaistraumatisoitumisen ehkäiseminen
Hylätty (0)
Hylätty suoritus ei täytä opintojakson tyydyttävälle tasolle asetettuja tavoitteita ja arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa ohjattuna suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita. Kommunikointi ja moniammatillisuus, Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida ohjatusti työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti ja tunnistaa työn kustannusvastuun ja kestävän kehityksen periaatteet. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee vähän / osittain tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä. Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hahmottaa kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia ja asiakaslähtöisyyttä sekä toimii potilasturvallisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa joltain osin. Kykenee ohjattuna tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on osin reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Tietää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen ohjatusti. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja tietää palveluohjauksen periaatteet. Ymmärtää hoitotyön laadun kehittämisen merkityksen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä ohjattuna vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee hyvin kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen ja perustelemaan toimintaansa. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta erilaisin menetelmin. Osallistuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillisuus ja eettisyys: soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa monipuolisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja kehittää monialaisen / ammatillisen ryhmän toimintaa. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: käyttää asiantuntevasti ja ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: perustelee johdonmukaisesti ja monipuolisesti tekemiään johtopäätöksiä ja osaa ennakoida niiden vaikuttavuutta Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee monipuolisesti kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää, yhdistellä ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee arvioimaan kriittisesti tekemiään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä, innovatiivista ja työelämää kehittävää. Hallitsee sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Hallitsee eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta monipuolisin menetelmin. Sitoutuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Opetusmenetelmät
Tervetuloa Traumatisoituneen asiakkaan auttaminen -opintojaksolle! Edeltävinä opintoina suositellaan, että olet suorittanut mielenterveystyön perusteet tai perusopinnot. Opintojen suositeltava suoritusaika on syventävien/profiloivien sosiaali- ja terveysalan opintojen aikana. Opinnot toteutuvat aikaan ja paikkaan sitomattomana itsenäisenä ja yksilöllisenä työskentelynä ja ne sisältää: - Verkkoluentoja - Oppimistehtäviä - Learn-tenttejä Opintojakson teemoina ovat: 1. Trauma ja traumatisoituminen 2. Traumainformoitu työote 3. Työntekijän kuormitus ja sijaistraumatisoitumisen ehkäiseminen Opintoihin tarvitaan tietokone (BYOD). Opetuksessa hyödynnetään sähköistä ja virtuaalista oppimisympäristöä sekä sähköistä opiskelumateriaalia. Englanniksi
Lisätietoja opiskelijoille
HAMKin opiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakissa ja muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat Pepissä/Pakissa. Opiskelijoita hyväksytään opintojaksolle viikkoon 18 saakka kerran viikossa, poislukien vko 42, 52-1, 9. Hyväksytyt ristiinopiskelijat saavat sähköpostiin ohjeet HAMKin tunnusten aktivoinnista. Oppimisalustalle kirjaudutaan HAMKin tunnuksilla. Huomaa, että viesti voi ohjautua roskapostiin. Opintojakson paikoista on 200 varattu HAMKin tutkinto-opiskelijoille ja 100 Campusonlinen opiskelijoille. Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki –opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteenantamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta. Ristiinopiskelijana voit antaa opintopalautteen opinnon suorittamisen jälkeen selaimen kautta osoitteessa https://pakki.hamk.fi/spark.
Arviointiasteikko
1-5