Traumatisoituneen asiakkaan auttaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-SH00EZ31-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2024 - 07.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 09.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Learn -oppimisympäristö 13.1.-11.5. Opintojakson arviointeja tehdään kaksi kertaa toteutuksen aikana. 16.3. mennessä palautetut tehtävät arvioidaan kuukauden sisällä palautuksesta 11.5. mennessä palautetu tehtävät arivoidaan kuukauden sisällä palautuksesta Palautathan kaikki tehtävät opintojakson päättymiseen mennessä. Tämän jälkeen palauetttuja tehtäviä emme ota arviointiin.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Opintojakso
- C-02467-SH00EZ31
Aika ja paikka
Learn -oppimisympäristö 13.1.-11.5. Opintojakson arviointeja tehdään kaksi kertaa toteutuksen aikana. 16.3. mennessä palautetut tehtävät arvioidaan kuukauden sisällä palautuksesta 11.5. mennessä palautetu tehtävät arivoidaan kuukauden sisällä palautuksesta Palautathan kaikki tehtävät opintojakson päättymiseen mennessä. Tämän jälkeen palauetttuja tehtäviä emme ota arviointiin.
Oppimateriaalit
Sarvela, K. & Auvinen, E. 2020. Yhteinen kieli - traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books. Muu opiskelumateriaali Learn-oppimisympäristössä Itsenäinen tiedonhaku kansallisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta ja muusta materiaalista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso perustuu traumainformoituun työotteeseen, joka ottaa huomioon yksilö- ja yhteisönäkökulman. Työote on moniammatillinen ja ajankohtainen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Opintojaksolla tehtäviä ammatillisia harjoitteita voidaan hyödyntää harjoitteluissa/työelämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija voi tehdä Learn-tentit valitsemanaan ajankohtana opintojen aikana (varsinainen suoritus + kaksi uusintakertaa).
Kansainvälisyys
Tässä opintojakisossa ei ole kansainvälistä yhteistyötä. Opintojaksoa ei tarjota vaihto-opiskelijoille.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole. Toteutus on 24/7, opiskelu etenee pääsääntöisesti itsenäisesti. Mahdollisesta AHOT-menettelystä keskustellaan opintojakson opettajien kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Learn-tentti, arviointi: hylätty - 5 Oppimistehtävät, arviointi hylätty - 5, itsearviointi, arviointi: täydennttävä - hyväksytty
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 h opiskelijan työtä, eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija: - ymmärtää traumatisoimuksen merkityksen sekä yksilö- että yhteisötasolla - osaa auttaa ja tukea traumatisoitunutta - tietää sijaistraumatisoitumisesta ja sen ehkäisemisestä. Opintojakso etenee vaiheittain. Se koostuu kolmesta teemasta: 1. Trauma ja traumatisoituminen 2. Traumainformoitu työote 3. Työntekijän kuormitus ja sijaistraumatisoitumisen ehkäiseminen
Hylätty (0)
Hylätty suoritus ei täytä opintojakson tyydyttävälle tasolle asetettuja tavoitteita ja arviointikriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa ohjattuna suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita. Kommunikointi ja moniammatillisuus, Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida ohjatusti työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti ja tunnistaa työn kustannusvastuun ja kestävän kehityksen periaatteet. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee vähän / osittain tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä. Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hahmottaa kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia ja asiakaslähtöisyyttä sekä toimii potilasturvallisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa joltain osin. Kykenee ohjattuna tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on osin reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Tietää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen ohjatusti. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja tietää palveluohjauksen periaatteet. Ymmärtää hoitotyön laadun kehittämisen merkityksen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä ohjattuna vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee hyvin kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen ja perustelemaan toimintaansa. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta erilaisin menetelmin. Osallistuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillisuus ja eettisyys: soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa monipuolisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja kehittää monialaisen / ammatillisen ryhmän toimintaa. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: käyttää asiantuntevasti ja ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: perustelee johdonmukaisesti ja monipuolisesti tekemiään johtopäätöksiä ja osaa ennakoida niiden vaikuttavuutta Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee monipuolisesti kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää, yhdistellä ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee arvioimaan kriittisesti tekemiään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä, innovatiivista ja työelämää kehittävää. Hallitsee sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Hallitsee eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta monipuolisin menetelmin. Sitoutuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutuvat aikaan ja paikkaan sitomattomana itsenäisenä ja yksilöllisenä työskentelynä sisältäen: - Verkkoluennot - Oppimistehtävät - Learn-tentti Opintojen suositeltava suoritusaika on syventävien/profiloivien sosiaali- ja terveysalan opintojen aikana. Opintoihin tarvitaan tietokone (BYOD). Opetuksessa hyödynnetään sähköistä ja virtuaalista oppimisympäristöä sekä sähköistä opiskelumateriaalia. Englanniksi
Lisätietoja opiskelijoille
HAMKin opiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakissa toteutussuunnitelmassa näkyvänä aikana. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat ensisijaisesti Pepissä/Pakissa. Opintojakson tiedoissa (campusonline.fi -portaalissa) on 11.11.-13.12.2024 ilmoittautumislomake ainoastaan niille opiskelijoille, jotka eivät pysty vielä ilmoittautumaan Pepissä/Pakissa. Tämän jälkeen voi ilmoittautua ainoastaan opiskelijan omassa järjestelmässä. Opintojaksolle hyväksytyt muitten ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat ilmoittautumisajan päätyttyä sähköpostiviestin, jossa on ohjeet HAMKin tunnusten aktivoinnista. Huomaa, että viesti saattaa ohjautua roskapostikansioon. Opintojakson paikoista on 100 varattu HAMKin tutkinto-opiskelijoille ja 200 Campusonlinen opiskelijoille. Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki –opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteenantamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta.
Arviointiasteikko
1-5