Supporting a traumatized patient (5 ECTS)
Code: C-02467-SH00DS18-3008
General information
- Enrollment
- 11.03.2024 - 19.04.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.05.2024 - 31.08.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Institution
- HAMK University of Applied Sciences, Learn -oppimisympäristö 6.5.-11.8.2024 Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 11.8.-24 mennessä, tämän jälkeen palautettuja tehtäviä ei oteta arviointiin.
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Course
- C-02467-SH00DS18
Location and time
Learn -oppimisympäristö 6.5.-11.8.2024 Opintojakson tehtävät tulee palauttaa 11.8.-24 mennessä, tämän jälkeen palautettuja tehtäviä ei oteta arviointiin.
Materials
Sarvela, K. & Auvinen, E. 2020. Yhteinen kieli - traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Basam Books. Muu opiskelumateriaali Learn-oppimisympäristössä Itsenäinen tiedonhaku kansallisesta ja kansainvälisestä kirjallisuudesta ja muusta materiaalista.
Employer connections
Opintojakso perustuu traumainformoituun työotteeseen, joka ottaa huomioon yksilö- ja yhteisönäkökulman. Työote on moniammatillinen ja ajankohtainen sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla. Opintojaksolla tehtäviä ammatillisia harjoitteita voidaan hyödyntää harjoitteluissa/työelämässä.
Exam schedules
Opiskelija voi tehdä Learn-tentit valitsemanaan ajankohtana opintojen aikana (varsinainen suoritus + kaksi uusintakertaa).
International connections
Tässä opintojakisossa ei ole kansainvälistä yhteistyötä. Opintojaksoa ei tarjota vaihto-opiskelijoille.
Completion alternatives
Valinnaista suoritustapaa ei ole. Toteutus on 24/7, opiskelu etenee pääsääntöisesti itsenäisesti. Mahdollisesta AHOT-menettelystä keskustellaan opintojakson opettajien kanssa.
Evaluation methods and criteria
Learn-tentti, arviointi: hylätty - 5 Oppimistehtävät, arviointi hylätty - 5, itsearviointi, arviointi: täydennttävä - hyväksytty
Student workload
1 op on 27 h opiskelijan työtä, eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä.
Content scheduling
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija: - ymmärtää traumatisoimuksen merkityksen sekä yksilö- että yhteisötasolla - osaa auttaa ja tukea traumatisoitunutta - tietää sijaistraumatisoitumisesta ja sen ehkäisemisestä. Opintojakso etenee vaiheittain. Se koostuu kolmesta teemasta: 1. Trauma ja traumatisoituminen 2. Traumainformoitu työote 3. Työntekijän kuormitus ja sijaistraumatisoitumisen ehkäiseminen
Failed (0)
Hylätty suoritus ei täytä opintojakson tyydyttävälle tasolle asetettuja tavoitteita ja arviointikriteerejä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa ohjattuna suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita. Kommunikointi ja moniammatillisuus, Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida ohjatusti työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti ja tunnistaa työn kustannusvastuun ja kestävän kehityksen periaatteet. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee vähän / osittain tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä. Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hahmottaa kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia ja asiakaslähtöisyyttä sekä toimii potilasturvallisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa joltain osin. Kykenee ohjattuna tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on osin reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Tietää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen ohjatusti. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Tietää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja tietää palveluohjauksen periaatteet. Ymmärtää hoitotyön laadun kehittämisen merkityksen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä ohjattuna vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
Ammatillisuus ja eettisyys: Soveltaa ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: Tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: Osaa priorisoida työtehtäviään tilanteen mukaan ja toimia moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: Käyttää ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Perustelee tekemiään johtopäätöksiä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee hyvin kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti. Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen ja perustelemaan toimintaansa. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä ja työelämää kehittävää. Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta erilaisin menetelmin. Osallistuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Ammatillisuus ja eettisyys: soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita. Terveyden edistäminen: tunnistaa asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa suunnitella sekä toteuttaa monipuolisesti terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita Kommunikointi ja moniammatillisuus Johtaminen ja työntekijyysosaaminen: osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan ja kehittää monialaisen / ammatillisen ryhmän toimintaa. Osaa työskennellä kollegiaalisesti, kustannustietoisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. Informaatioteknologia ja kirjaaminen: käyttää asiantuntevasti ja ammatillisesti alan käsitteitä. Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: perustelee johdonmukaisesti ja monipuolisesti tekemiään johtopäätöksiä ja osaa ennakoida niiden vaikuttavuutta Kliininen hoitotyö, Potilas- ja asiakasturvallisuus, Asiakaslähtöisyys: Hallitsee monipuolisesti kliiniseen hoitotyöhön liittyviä asiakokonaisuuksia potilasturvallisesti ja asiakaslähtöisesti Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko: Osaa hyödyntää, yhdistellä ja soveltaa alaa käsittelevää tietoa. Kykenee arvioimaan kriittisesti tekemiään kliinisiä päätöksiä näyttöön perustuen. Yrittäjyys ja kehittäminen: Toiminta on reflektiivistä, innovatiivista ja työelämää kehittävää. Hallitsee sisäisen yrittäjyyden idean ja kykenee itsensä johtamiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, Laadun varmistus: Hallitsee eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- sekä palveluketjua ja osaa toteuttaa palveluohjausta monipuolisin menetelmin. Sitoutuu hoitotyön laadun kehittämiseen ja hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä vastuullisesti ja potilasturvallisesti.
Teaching methods
Opinnot on tarkoitettu sosiaali- ja tervysalan AMK-opiskelijoille. Edeltävinä opintoina suositellaan: mielenterveystyön perusteet / perusopinnot. Opintojen suositeltava suoritusaika on syventävien/profiloivien sosiaali- ja terveysalan opintojen aikana. Opinnot toteutuvat aikaan ja paikkaan sitomattomana itsenäisenä ja yksilöllisenä työskentelynä sisältäen: - Verkkoluennot - Oppimistehtävät - Learn-tentti Opintoihin tarvitaan tietokone (BYOD). Opetuksessa hyödynnetään sähköistä ja virtuaalista oppimisympäristöä sekä sähköistä opiskelumateriaalia.
Further information
HAMKin opiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakissa toteutussuunnitelmassa näkyvänä aikana. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat ensisijaisesti Pepissä/Pakissa. Opintojakson tiedoissa (campusonline.fi -portaalissa) on ilmoittautumislomake opiskelijoille, jotka eivät pysty vielä ilmoittautumaan Pepissä/Pakissa. Opintojaksolle hyväksytyt muitten ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat ilmoittautumisajan päätyttyä sähköpostiviestin, jossa on ohjeet HAMKin tunnusten aktivoinnista. Huomaa, että viesti saattaa ohjautua roskapostikansioon. Opintojakson paikoista on 50 varattu HAMKin tutkinto-opiskelijoille ja 100 Campusonlinen opiskelijoille. Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki –opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteenantamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta.
Evaluation scale
1-5