Basics of Commercialization (5 ECTS)
Code: C-02467-LT00EN81-3002
General information
- Enrollment
- 03.05.2024 - 16.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2024 - 31.07.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Institution
- HAMK University of Applied Sciences, Verkkokampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Course
- C-02467-LT00EN81
Location and time
Virtuaali toteutus
Materials
Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Helsinki Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons Viita, H. (2020). Arvoa liiketoimintaan. Brändin lanseeraminen vuodessa. Alma Talent. Helsinki Verkkosivustot, videot, työkortit.
Evaluation methods and criteria
Osaaminen arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin näyttöinä projektityöskentelyssä hankitussa osaamisessa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tyydyttävä (1-2): Tiedät, muistat ja osaat selittää perustiedot idean kaupallistamisesta. Pystyt kuvaamaan kaupallistamisen eri osa-alueet. Tunnet kaupallistamisen kehittämisen vaiheet. Tiedät idean kaupallistamisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Hyvä (3-4): Osaat analysoida ja suunnitella idean kaupallistamisen. Osaat hankkia riittävästi tietoa idean kaupallistamisen kehittämiseksi. Osaat hyödyntää tekoälyä osana kaupallistamisprosessia. Osaat luoda ideoita kaupallistettavaksi ratkaisuksi. Hallitset kaupallistamisen menetelmiä ja osaat soveltaa niitä eri tilanteisiin. Pystyt suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakaslähtöisen kaupallistamisen prosessin.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5): Osaat analysoida ja suunnitella luovasti ja tehokkaasti idean kaupallistamista, huomioiden eri sidosryhmien tarpeet ja liiketoimintaympäristön mahdollisuudet. Osaat hankkia riittävästi tietoa ja luoda uutta tietoa kaupallistamisen tueksi. Osaat ratkaista kaupallistamiseen liittyvät yleisimmät ongelmat luovasti ja tehokkaasti. Hallitset erinomaisesti erilaiset kaupallistamiseen liittyvät analyysi, ja suunnittelumenetelmät ja osaat soveltaa luovasti ja tehokkaasti niitä eri tilanteisiin. Pystyt luomaan asiakasymmärrystä, kaupallistettavia ratkaisuja ja viestimään niistä vakuuttavasti asiakkaille. Hallitset erilaiset kaupallistamisen menetelmät ja sovellat niitä luovasti ja tehokkaasti. Tuot esiin uusia, innovatiivisia kaupallistamisideoita. Osaat käyttää tekoälyä osana kaupallistamista.
Teaching methods
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa. Opintojakso etenee kaupallistamisen prosessin vaiheiden mukaisesti: : Vaihe 1 Valmistaudu: Määrittele idean ja uuden tiedon kaupallistamisen käsitteet ja esittele idea ja/tai uusi tieto, jonka haluat kaupallistaa. Vaihe 2 Ymmärrä ja määritä arvo asiakkaalle: Luo persoona, jolla on tarve käyttää ideaasi tai uuteen tietoon perustuvaa tuotetta, palvelua tai toimintamallia ja kuvaa asiakkaan polku uuden tuotteen tai palvelun ostamiseksi ja käyttämiseksi. Vaihe 3 Tuotteista idea tai uusi tieto: Luo liiketaloudellinen toteutettavuusarvio (proof of concept) laskemalla talouden prototyypi, tekemällä riskianalyysi ja luomalla idealle business case (proof of relevance). Vaihe 4 Viesti arvo asiakkaale: Luo tuotteelle, palvelulle, toimintamallille arvolupaus, brändi, ja lanseeraussuunnitelma Vaihe 5 Raportoi: Kirjoita edellisistä tehtävistä oppimisraportti, jossa kuvaat työvaiheet, työkorttien sisällön ja annat merkityksen tehdylle työlle. Osana oppimsiraprottia pohdi oppimistasi. Mitä opit ja mitä nyt osaat? Miten aiot hyödyntää osaamistasi? Minkä arvosanan annat suorituksellesi (0-5). Opintojakson tehtävissä hyödynnetään tekoälyä (esim. Google Gemini, Microsoft Copilot, GPT)
Further information
Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki –opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteenantamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta. CampusOnline opiskelijat voivat antaamoduuli/opintojaksopalautetta selaimen kautta osoitteessa https://pakki.hamk.fi/spark.
Evaluation scale
1-5