Startup Business School (YAMK) (15 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00EI03-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
11.03.2024 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
06.05.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 130
- Opintojakso
- C-02467-LT00EI03
Aika ja paikka
Learn.Moodle ja Zoom
Oppimateriaalit
Start Up Business School keskeistä opiskelumateriaalia ovat opiskelijan ideaan ja toimeksiantoon liittyvät materiaalit ja teokset: Amor, M. and Pellew, A.(2015). The idea in you. How to find it, build it and change your life. Penguin. Aulet, B, (2013). Disciplined entrepreneurship. 24 steps to a successful startup. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Blank, S. and Dorf, B. (2012). Start-up owner's manual. The step-by-step guide for building a great company. Pescadero: K&S Ranch Inc. Clarysse, B. and Kiefer, S. (2011). The smart entrepreneur. How to build for a successful business. London: Elliot and Thompson Limited. Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Knapp, J., Zeratsky, J., and Kowitz, B. (2016). Sprint. How to solve big problems and test new ideas in just five days. Google Ventures. Natoli, J. Think First. (2015). My no-nonsense approach to creating successful products, powerful user experiences + very happy customers.Baltimore: Twofold LLc. Osterwalder, A. and Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. A Handbook for visionaries, game changers and challengers. New Jersey: John Wiley & Sons. Inc. Osterwalder, A., Pigneur Y., Brenarda, G. and Smith, A. (2014). Value proposition design. How to create products and services cusmtoer wants. Get started with value proposition design. New Jersey: John Wiley & Sons. Inc. Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons. Zacharakis, A., Spinelli, S. and Timmons, J. (2011). Business plans that work. A guide for small business. New York: McGrawHill. Englanniksi Relevant literarure for the Start Up Business School studies are among others: Amor, M. and Pellew, A.(2015). The idea in you. How to find it, build it and change your life. Penguin. Aulet, B, (2013). Disciplined entrepreneurship. 24 steps to a successful startup. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Blank, S. and Dorf, B. (2012). Start-up owner's manual. The step-by-step guide for building a great company. Pescadero: K&S Ranch Inc. Clarysse, B. and Kiefer, S. (2011). The smart entrepreneur. How to build for a successful business. London: Elliot and Thompson Limited. Hassi, L., Paju, S. ja Maila, R. Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja. Helsinki: Talentum Pro. Knapp, J., Zeratsky, J., and Kowitz, B. (2016). Sprint. How to solve big problems and test new ideas in just five days. Google Ventures. Natoli, J. Think First. (2015). My no-nonsense approach to creating successful products, powerful user experiences + very happy customers.Baltimore: Twofold LLc. Osterwalder, A. and Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation. A Handbook for visionaries, game changers and challengers. New Jersey: John Wiley & Sons. Inc. Osterwalder, A., Pigneur Y., Brenarda, G. and Smith, A. (2014). Value proposition design. How to create products and services cusmtoer wants. Get started with value proposition design. New Jersey: John Wiley & Sons. Inc. Sarvas, R., Nevanlinna H. ja Pesonen J. (2016). Lean service creation. leanservicecreation.com. The handbook V1.7. Futurice. van der Pijl, P., Lokitz, J., and Solomon, L. (2016). Design a better business. New tools, skills, and mindset for strategy and innovaton. New Jersey: John Wiley & Sons. Zacharakis, A., Spinelli, S. and Timmons, J. (2011). Business plans that work. A guide for small business. New York: McGrawHill.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Start Up Business School toteutus edellyttää työelämän ja kohderyhmien kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelijajohtoisessa toteutusmallissa käytännön kokeiluja ja oppimista tehdään työelämältä hankituissa projekteissa. Teemoihin mahdollisesti liitettävien tenttien ajankohdat ilmoitetaan toteutuksen alussa.
Kansainvälisyys
Start Up Business School on usein luonteeltaan ja sisällöiltään kansainvälinen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisia toteutustapoja ovat aikaisemmin hankitun osaamisen erilaiset näytöt, työssä tai työelämäprojektissa hankittavan osaamisen näytöt, teoria- ja käsitetentit, oppimisitehtävät, itseopiskelupaketit, kirjallisuuskatsaukset. Moduulissa on lähi-, monimuoto- ja verkko-opiskelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Start Up Business School edellyttää riittävää ajankäyttämistä ja kohtuullista kuormitusta.
Opetusmenetelmät
Start Up Business School opintojen toteutustapana on käännetty oppiminen, jossa vahvistetaan ja tuetaan oppijan itse-ohjautuvuutta ohjauksen, vuorovaikutteisten oppimistehtävien ja erilaisten käytännön liiketoiminnan kokeilujen avulla. Start Up Business School opinnoissa sovelletaan liiketoimintamuotoilun ja palvelumuotoilun prosesseja, menetelmiä ja työkaluja. Start Up Business School opinnot koostuvat kolmesta teemasta ja niihin liittyvistä sisällöistä: Teema 1: asiakkuuksien luominen ja liiketoimintamahdollisuus: trendit ja liiketoimintamahdollisuudet, liiketoimintaympäristö, asiakasryhmittely, asiakasprofilointi, ratkaisuideoiden tuottaminen, ideoiden valinta ja kehittämissuunnittelu. Teema 2: ratkaisujen luominen ja idean kaupallistaminen: idean konseptointi ja arvolupauksen muotoilu, konseptin profilointi, valemainoksen suunnittelu ja toteutus, asiakasvahvistuksen luominen, asiakkaan sitoutuminen ja myyntipuhe. Teema 3: liiketoimintamallien luominen ja liiketoiminnan mallintaminen: alustava liiketoiminnan mallintaminen ja markkinan kysynnän kuvaus, palvelun mallintaminen, liiketoimintakokeilun suunnittelu ja toteutus, minimi tarpeet tyydyttävän palvelutuotteen tai tuotteen kuvaus, toimintasuunnitelma ja liiketoiminnan mittaaminen. Lisäksi kussakin teemassa on ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille kirjallisuuteen ja tutkimukseen perustuva teoria- ja käsitemäärittelyosio.
Lisätietoja opiskelijoille
HAMKin opiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakissa toteutussuunnitelmassa näkyvänä aikana. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat ensisijaisesti Pepissä/Pakissa. Opintojakson tiedoissa (campusonline.fi -portaalissa) on ilmoittautumislomake opiskelijoille, jotka eivät pysty vielä ilmoittautumaan Pepissä/Pakissa. Opintojaksolle hyväksytyt muitten ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat ilmoittautumisajan päätyttyä sähköpostiviestin, jossa on ohjeet HAMKin tunnusten aktivoinnista. Huomaa, että viesti saattaa ohjautua roskapostikansioon. Opinto on tarjolla CampusOnlinessa ainoastaan suomeksi. BYOD eli Bring Your Own Device merkitsee omien laitteiden käyttöä opiskelussa tai työnteossa korkeakoulun tiloissa. Oppiminen HAMKissa voi olla ajasta ja luokkatilasta riippumatonta. Opiskelussa käytetään sähköisiä oppimateriaaleja. Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki –opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteenantamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta. CampusOnline opiskelijat voivat antaa moduuli/opintojaksopalautetta selaimen kautta osoitteessa https://pakki.hamk.fi/spark.
Arviointiasteikko
1-5