Siirry suoraan sisältöön

Service Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00CP74-3030

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2024 - 16.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
02.09.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 100
Opintojakso
C-02467-LT00CP74
Toteutukselle C-02467-LT00CP74-3030 ei löytynyt varauksia!

Aika ja paikka

Opinnot toteutetaan verkossa. Opintojakso on tyyliltään non-stop. Opiskelijoiden suorituksia arvioidaan noin kuukauden välein.

Oppimateriaalit

Lean Service Creation. Open source tools for change agents. The what, the how and the why. Futurice Sarvas, R., Nevanlinna, H. and Pesonen, J. (2017). Lean Service Creation. The handbook V1.8.Futurice. Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. and Schneider, J. (2018). This is Service Design Doing. Applying Service Design and Design Thinking in the real world. O'Reilly.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijana pääset valitsemaan oman projektiorganisaatiosi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei ole mahdollista hyväksilukea.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin näyttöinä projektityöskentelyssä hankitussa osaamiessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla opiskelija vastaa itse omasta ajankäytöstään ja kokonaiskuormituksestaan. Opintojakson suoritusten tulee olla valmiina 31.7.2025 mennessä.

Hylätty (0)

Ei ole tehnyt vaadittuja oppimistehtäviä tai tuotos ei saavuta tasoa 1-2.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijana ymmärrät, muistat ja osaat selittää palvelumuotoilun keskeisiä peruskäsitteitä. Valittu kehittämisprojektisi on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksenasi on konkreettinen kehittämisehdotus. Olet tutustunut haasteeseen liittyvään tietoperustaan ja käytät sitä hyväksi kehittämisehdotuksessa. Käytetyt lähteet ovat näkyvissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaat analysoida ja arvioida palvelumuotoilun keskeisiä peruskäsitteitä. Valittu kehittämisprojektisi on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksessa vastaat asetettuihin tavoitteisiin ja syntyy konkreettinen kehittämisehdotus. Ratkaisusi ovat perusteltuja. Olet tutustunut projektiin liittyvään tietoperustaan ja käytät sitä hyväksi kehittämisehdotuksessa. Käytetyt lähteet ovat näkyvissä ja niiden käytössä on noudatettu lähdekriittisyyttä. Tuotokseesi on sisällytetty teorian ja käytännön analyysiä sekä omaa pohdintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijana osaat luoda ilmiöön ja itsellesi merkityksellistä tietoa ja relaatioita. Valitsemasi kehittämisprojekti on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksessasi vastaat asetettuihin tavoitteisiin ja luot konkreettisen kehittämisehdotuksen. Ratkaisusi ovat laajasti perusteltuja ja monipuolisesti analysoituja. Olet tutustunut haasteeseen liittyvään tietoperustaan käytät sitä laajalti hyväksi kehittämisehdotuksessasi. Olet hankkinut laajasti erilaisia tietolähteitä ja käyttänyt niitä analysoiden ja soveltaen. Käytettämäsi lähteet ovat näkyvissä ja niiden käytössä on noudatettu lähdekriittisyyttä. Tuotokseesi on sisällytetty teorian ja käytännön analyysiä, omaa pohdintaa ja johtopäätöksiä.

Opetusmenetelmät

Palvelumuotoilun opinnoissa opit määrittelemään palvelumuotoilun kokonaisuutta, kehittämään palveluita palvelumuotoilun menetelmien kautta ja tunnistamaan erilaisia asiakastarpeita sekä palvelumalleja. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdän etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus. Opintojakso toteutetaan eriaikaisesti verkossa. Opiskelet täysin oman aikataulusi ja mahdollisuuksiesi mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

HAMKin opiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakissa toteutussuunnitelmassa näkyvänä aikana. Muiden ammattikorkeakoulujen opiskelijat ilmoittautuvat ensisijaisesti Pepissä/Pakissa. Opintojakson tiedoissa (campusonline.fi -portaalissa) on 11.11.-13.12.2024 ilmoittautumislomake ainoastaan niille opiskelijoille, jotka eivät pysty vielä ilmoittautumaan Pepissä/Pakissa. Tämän jälkeen voi ilmoittautua ainoastaan opiskelijan omassa järjestelmässä. Opintojaksolle hyväksytyt muitten ammattikorkeakoulujen opiskelijat saavat ilmoittautumisajan päätyttyä sähköpostiviestin, jossa on ohjeet HAMKin tunnusten aktivoinnista. Huomaa, että viesti saattaa ohjautua roskapostikansioon. CampusOnlinessa opinto on tarjolla vain suomeksi. Opiskelupaikat: (Avoin amk 40), CampusOnline 100. Spark -opintopalautteen antaminen on mahdollista aikaisintaan 7 päivää ennen toteutussuunnitelman päättymispäivämäärää ja se jatkuu 14 päivää toteutuksen päättymisen jälkeen. Opintopalaute löytyy Pakki –opiskelijan työpöydältä, jonne ilmestyy ilmoitus opinnoista/moduuleista, joille olet ilmoittautunut ja palaute on annettavissa. Saat HAMKin sähköpostiin muistutusviestin palautteenantamisesta toteutuksen päättymispäivänä, jos et ole sitä ennen jo antanut palautetta. Lisätietoa opinto-/moduulipalautteesta saat opiskelijapalautteet-sivulta. Avoin AMK ja CampusOnline opiskelijat voivat antaamoduuli/opintojaksopalautetta selaimen kautta osoitteessa https://pakki.hamk.fi/spark.

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun