Service Design (YAMK) (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00CP74-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.03.2024 - 31.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.05.2024 - 31.07.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 150
- Opintojakso
- C-02467-LT00CP74
Toteutukselle Service Design (YAMK) C-02467-LT00CP74-3022 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Palvelumuotoiluopintojen tarkoituksena on tarjota ajattelumalleja, käytännön menetelmiä ja työkaluja opiskelijoille asiakaslähtöisten palveluiden muotoilemiseksi. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdä etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palveluanalyysi, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelun ohjeistus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus.
Työmuodot
Palvelumuotoiluopintojen tarkoituksena on tarjota ajattelumalleja, käytönnön menetelmiä ja työkaluja opiskelijoille asiakaslähtöisten palveluiden muotoilemiseksi. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdän etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palveluanalyysi, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelun ohjeistus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus.
Aika ja paikka
Opinnot toteutetaan täysin verkossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lean Service Creation. Open source tools for change agents. The what, the how and the why. Futurice Sarvas, R., Nevanlinna, H. and Pesonen, J. (2017). Lean Service Creation. The handbook V1.8.Futurice. Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. and Schneider, J. (2018). This is Service Design Doing. Applying Service Design and Design Thinking in the real world. O'Reilly.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat valitsevat kohdeorganisaation omalle projektilleen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Kansainväliset yhteydet
Työelämäprojekti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
https://hamk.opinto-opas.fi/coursedescription/98396?lang=en
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin näyttöinä projektityöskentelyssä hankitussa osaamiessa.
Arviointiasteikko
1-5