Siirry suoraan sisältöön

Media-alan ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KM00DV98-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 17.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2021 - 16.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
ruotsi
suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anu Luoma
Vastuuopettaja
Anu Luoma
Ryhmät
KXC20_A
KXC20, ryhmä A
KXC20S1
Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
Opintojakso
KM00DV98
Toteutukselle KM00DV98-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaisettoimijat työskentelyssäänruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAIsuomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiälähtökohtia.Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaahankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisestihyödyntäenteknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta omankieli-ja viestintäosaamisensakehittämisestä sekäkyky ja motivaatio kehittää niitä.

Sisältö

Opintojakson sisältö määräytyy tutkintokohtaisesti, ja sisällöt ovat kullekin tutkintoalalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
• Ammattialan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö-ja ryhmäviestintä
• Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
• Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
• Kieli-ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Esitietovaatimukset

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Työmuodot

Viikoittaiset Teams-tapaamisiin sekä itsenäiset tehtävät. Kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Opintojakson lopussa suullinen ja kirjallinen tentti.

Aika ja paikka

Opetus Teamsissa viikoittain tiistaisin. Poikkeuksena kirjallinen tentti kampuksella opintojakson lopussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan materiaali.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnainen suoritustapa mahdollinen, jos opiskelijalla on aiempia opintoja (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suullinen tentti opettajan kanssa sopien 9.-15.3., kirjallinen tentti 16.3. Uusinta opettajan kanssa sopien.

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teams 20%, itsenäiset tehtävät, tehtäväohjattu opetus ja vertaisoppiminen 60 %, tentit 20 %.

Sisällön jaksotus

Teams ja itsenäiset tehtävät 19.1.-8.3., suullinen tentti 9.-15.3., kirjallinen tentti 16.3.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson ohjelma käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla 19. tammikuuta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullinen tentti 50 &, kirjallinen tentti 50%.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelijaselviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelijaselviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheäntekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelijaselviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämänkielenkäyttötilanteissa.Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi jalauserytmionluontevaa.

Siirry alkuun