Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliturvan muutoksen vaikutukset arjen käytännöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DL74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 27.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
32 - 32
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Katja Ihamäki
Ryhmät
SXH18S1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
SXH19K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, päivä
SXH19K2
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00DL74
Toteutukselle SX00DL74-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ammattilaisten ja kansalaisyhteiskunnan mahdollisuudet ihmisten elämänhallinnan tukemisessa ja yhteiskunnan kehittämisessä. Hän osaa soveltaa sosiaaliturvan ja yhteiskunnan tarjoamia muita mahdollisuuksia erilaisissa arjen tilanteissa.

Sisältö

Yhteiskunnan muutosten tunnistaminen ja ennakointi. Muutosten vaikutukset ihmisten arjessa. Hyvinvointierojen kaventaminen. Osallistuminen sosiaalialan ajankohtaisiin hankkeisiin tai perehtyminen muihin uudistuvan sosiaaliturvan käytäntöihin.

Aika ja paikka

Zoomissa opetus, vierailu ja moodlessa tehtävät

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
- Anna Metteri, Pekka Karjalainen ja Minna Strömberg-Jakka: Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys (STM:n raportteja ja muistioita 2019:41). http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161612

Muu kirjallisuus:
- Sosiaalibarometri. Ajankohtainen arvio kansalaisten hyvinvoinnista, palveluista ja palvelujärjestelmän muutoksesta. Soste ry. Helsinki.
- Kelan etuudet pähkinänkuoressa. Opas asiantuntijoille. Kela 2014.
- Koskiaho, Briitta (2008): Hyvinvointipalvelujen tavaratalossa.
- Kuntoutus-lehti. Kuntoutussäätiö.
- Oivaltava kohtaaminen. Menetelmiä ihmissuhdetyöhön. Toim. Tuija Stranden-Mahlamäki ja Merja Reijonen. WSOYpro.
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut - Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2005:7
- Sosiaalipolitiikka. Hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola ja Vappu Karjalainen. 2011.
- Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. Toim. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola. 2003. PS-Kustannus.
- Sosiaalityön haasteet. Tukea ammattilaisen arkeen. Toim. Minna Strömberg-Jakka ja Teija Karttunen. 2012.
- SOTE- sosiaali- ja terveydenhuollon reformi. STM.
- Suomalaisten hyvinvointi. Toim. Marja Vaarama, Pasi Moisio ja Sakari Karvonen. Helsinki: THL.
- Terveys ja sosiaalityö. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Kuntoutus muutoksessa. 2011.Toim. Järvikoski A. ym. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
- Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille 2018. http://mtkl.fi/wp-content/uploads/2015/04/Sosiaaliturvaopas-2018.pdf
- Kooste henkilökohtaisesta budjetoinnin julkaisuista: http://henkilokohtainenbudjetointi.fi/wp-content/uploads/2017/12/Henkil%C3%B6kohtaisen-budjetoinnin-kehitt%C3%A4miseen-liittyvi%C3%A4-julkaisuja-lyhyt-kooste-marraskuu-2017.pdf
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Gaudeamus. Toim. Marjatta Törrönen ym.
- Socca on pääkaupunkiseudun kuntien ja korkeakoulujen yhteinen sosiaalialan kehittämis- ja tutkimusorganisaatio. http://www.socca.fi/
- Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan : Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. Toim. Jari Helminen. 2020. Diakonia-ammattikorkeakoulu Helsink. https://issuu.com/diak_publications/docs/diak_ty_el_m__18_web?e=35131638/78917065
- - Elsa Keskitalo & Päivi Vuokila-Oikkonen (2018): Voimavaralähtöisyys sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksenä 84-96.
- Päivi Vuokila-Oikkonen & Elsa Keskitalo (2018): Sosiaalisen kuntoutuksen voimavara- ja ratkaisukeskeiset menetelmät.164-176. Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.). Diak. Työelämä 13.
Saatavilla myös verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu monimuodon ja päiväopetuksen opiskelijoille. Jos ilmoittautuneiden opiskelijoiden määrä ylittyy 32, silloin opintopistemäärä ratkaisee eli he, joilla on eniten opintopisteitä (eli loppuvaiheen opiskelijat) ovat etusijalla.

Opetus zoomissa sekä verkko-opinnot moodlessa, vierailu.
Oppimistehtävät moodlessa ja esitys zoomissa.
Yksilötehtäviä ja yksi ryhmätehtävä moodlessa.
Tentti Omassa

Ahot-vastuuopettaja tällä opintojaksolla on Katja Ihamäki.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmätyö työelämän kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusintatentit ovat yleisinä tenttipäivinä:
Ma 24.1 klo 16.30 – 20.00 SU202201. Ilmoittautuminen 23.12. – 8.1.
Ti 22.2. klo 16.30 – 20.00 SU202202 Ilmoittautuminen 20.1. – 4.2.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäyttö:
Kontaktikerrat zoomin kautta ja tentti omassa. (14 tuntia)
Verkko-opinnot (opetusmateriaalia ja tehtäviä moodlessa) ja oppimistehtävät 81 t
Tentti Omassa (verkossa) 40 t

Kurssin kuormitus/opiskelija:
Lähiopetus (4 tuntia) ja tenttikirjallisuus: (4 päivää), 32 tuntia
Tehtävät A-C: 3 x 8 tuntia (3 päivää), 24 tuntia
Ryhmätehtävä: (yli 4 päivää), 34 tuntia
Tehtävät 1-5: (5 x 9 tuntia, yli 5 päivää), 45 tuntia

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
5 op = 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Moodlen avain

Opetusmateriaalia ja tehtäviä moodlessa
Opetus zoomissa: Lehtori Katja Ihamäki

Aikataulu
Ke 1.9. klo 12.45-16. Orientaatio ja lähiopetus zoomissa
Ke 15.9. klo 12.45-16. Vierailu ja tutustuminen avotyötoimintaan Pauligin huvilalla Töölössä, Helsingissä
To 7.10. klo 12.45-16. Ryhmätyön esitykset zoomissa
Ma 8.11. klo 12.45-14.15 Tentti Omassa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetus ja esitykset zoomissa, opetusmateriaalia ja oppimistehtäviä sekä tentti moodlessa.
Tentti sisältää lähiopetuksen ja kirjallisuuden.

Arviointi: Tehtävät Moodlessa A, B, C ja D sekä 1-5: Hyväksytty/täydennettävä. Tentti in Oma. 1-5. Tentti sisältää sekä opetuksen zoomissa että kirjallisuuden.
Tenttikirjallisuus:
- Anna Metteri, Pekka Karjalainen ja Minna Strömberg-Jakka: Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys (STM:n raportteja ja muistioita 2019:41). http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161612

Arviointi:
Oppimistehtävät moodlessa hyv/hyl (20 %).
Tentti Omassa: 80 %

Siirry alkuun