Sosiaaliturvan muutoksen vaikutukset arjen käytännöissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL74-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2021 - 27.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 32 - 32
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Katja Ihamäki
- Ryhmät
-
SXH18S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH19K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, päivä
-
SXH19K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00DL74
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ammattilaisten ja kansalaisyhteiskunnan mahdollisuudet ihmisten elämänhallinnan tukemisessa ja yhteiskunnan kehittämisessä. Hän osaa soveltaa sosiaaliturvan ja yhteiskunnan tarjoamia muita mahdollisuuksia erilaisissa arjen tilanteissa.
Sisältö
Yhteiskunnan muutosten tunnistaminen ja ennakointi. Muutosten vaikutukset ihmisten arjessa. Hyvinvointierojen kaventaminen. Osallistuminen sosiaalialan ajankohtaisiin hankkeisiin tai perehtyminen muihin uudistuvan sosiaaliturvan käytäntöihin.
Aika ja paikka
Zoomissa opetus, vierailu ja moodlessa tehtävät
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
- Anna Metteri, Pekka Karjalainen ja Minna Strömberg-Jakka: Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys (STM:n raportteja ja muistioita 2019:41). http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161612
Muu kirjallisuus:
- Sosiaalibarometri. Ajankohtainen arvio kansalaisten hyvinvoinnista, palveluista ja palvelujärjestelmän muutoksesta. Soste ry. Helsinki.
- Kelan etuudet pähkinänkuoressa. Opas asiantuntijoille. Kela 2014.
- Koskiaho, Briitta (2008): Hyvinvointipalvelujen tavaratalossa.
- Kuntoutus-lehti. Kuntoutussäätiö.
- Oivaltava kohtaaminen. Menetelmiä ihmissuhdetyöhön. Toim. Tuija Stranden-Mahlamäki ja Merja Reijonen. WSOYpro.
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut - Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2005:7
- Sosiaalipolitiikka. Hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola ja Vappu Karjalainen. 2011.
- Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. Toim. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola. 2003. PS-Kustannus.
- Sosiaalityön haasteet. Tukea ammattilaisen arkeen. Toim. Minna Strömberg-Jakka ja Teija Karttunen. 2012.
- SOTE- sosiaali- ja terveydenhuollon reformi. STM.
- Suomalaisten hyvinvointi. Toim. Marja Vaarama, Pasi Moisio ja Sakari Karvonen. Helsinki: THL.
- Terveys ja sosiaalityö. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Kuntoutus muutoksessa. 2011.Toim. Järvikoski A. ym. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
- Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille 2018. http://mtkl.fi/wp-content/uploads/2015/04/Sosiaaliturvaopas-2018.pdf
- Kooste henkilökohtaisesta budjetoinnin julkaisuista: http://henkilokohtainenbudjetointi.fi/wp-content/uploads/2017/12/Henkil%C3%B6kohtaisen-budjetoinnin-kehitt%C3%A4miseen-liittyvi%C3%A4-julkaisuja-lyhyt-kooste-marraskuu-2017.pdf
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Gaudeamus. Toim. Marjatta Törrönen ym.
- Socca on pääkaupunkiseudun kuntien ja korkeakoulujen yhteinen sosiaalialan kehittämis- ja tutkimusorganisaatio. http://www.socca.fi/
- Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan : Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. Toim. Jari Helminen. 2020. Diakonia-ammattikorkeakoulu Helsink. https://issuu.com/diak_publications/docs/diak_ty_el_m__18_web?e=35131638/78917065
- - Elsa Keskitalo & Päivi Vuokila-Oikkonen (2018): Voimavaralähtöisyys sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksenä 84-96.
- Päivi Vuokila-Oikkonen & Elsa Keskitalo (2018): Sosiaalisen kuntoutuksen voimavara- ja ratkaisukeskeiset menetelmät.164-176. Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.). Diak. Työelämä 13.
Saatavilla myös verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Opetusmenetelmät
Opintojakso on tarkoitettu monimuodon ja päiväopetuksen opiskelijoille. Jos ilmoittautuneiden opiskelijoiden määrä ylittyy 32, silloin opintopistemäärä ratkaisee eli he, joilla on eniten opintopisteitä (eli loppuvaiheen opiskelijat) ovat etusijalla.
Opetus zoomissa sekä verkko-opinnot moodlessa, vierailu.
Oppimistehtävät moodlessa ja esitys zoomissa.
Yksilötehtäviä ja yksi ryhmätehtävä moodlessa.
Tentti Omassa
Ahot-vastuuopettaja tällä opintojaksolla on Katja Ihamäki.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätyö työelämän kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Uusintatentit ovat yleisinä tenttipäivinä:
Ma 24.1 klo 16.30 – 20.00 SU202201. Ilmoittautuminen 23.12. – 8.1.
Ti 22.2. klo 16.30 – 20.00 SU202202 Ilmoittautuminen 20.1. – 4.2.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttö:
Kontaktikerrat zoomin kautta ja tentti omassa. (14 tuntia)
Verkko-opinnot (opetusmateriaalia ja tehtäviä moodlessa) ja oppimistehtävät 81 t
Tentti Omassa (verkossa) 40 t
Kurssin kuormitus/opiskelija:
Lähiopetus (4 tuntia) ja tenttikirjallisuus: (4 päivää), 32 tuntia
Tehtävät A-C: 3 x 8 tuntia (3 päivää), 24 tuntia
Ryhmätehtävä: (yli 4 päivää), 34 tuntia
Tehtävät 1-5: (5 x 9 tuntia, yli 5 päivää), 45 tuntia
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
5 op = 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Moodlen avain
Opetusmateriaalia ja tehtäviä moodlessa
Opetus zoomissa: Lehtori Katja Ihamäki
Aikataulu
Ke 1.9. klo 12.45-16. Orientaatio ja lähiopetus zoomissa
Ke 15.9. klo 12.45-16. Vierailu ja tutustuminen avotyötoimintaan Pauligin huvilalla Töölössä, Helsingissä
To 7.10. klo 12.45-16. Ryhmätyön esitykset zoomissa
Ma 8.11. klo 12.45-14.15 Tentti Omassa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opetus ja esitykset zoomissa, opetusmateriaalia ja oppimistehtäviä sekä tentti moodlessa.
Tentti sisältää lähiopetuksen ja kirjallisuuden.
Arviointi: Tehtävät Moodlessa A, B, C ja D sekä 1-5: Hyväksytty/täydennettävä. Tentti in Oma. 1-5. Tentti sisältää sekä opetuksen zoomissa että kirjallisuuden.
Tenttikirjallisuus:
- Anna Metteri, Pekka Karjalainen ja Minna Strömberg-Jakka: Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys (STM:n raportteja ja muistioita 2019:41). http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161612
Arviointi:
Oppimistehtävät moodlessa hyv/hyl (20 %).
Tentti Omassa: 80 %