Social Councelling with Adults (5 ECTS)
Code: SX00DL73-3001
General information
- Enrollment
-
30.11.2020 - 13.12.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2021 - 23.05.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Katriina Rantala-Nenonen
- Katja Ihamäki
- Course
- SX00DL73
Objective
Students will know how to support and guide individuals in a goal-oriented way, reinforcing their subjectivity and resources in challenging life management situations.
Content
Social rehabilitation. Supporting subjectivity and its changes. Target groups of social counselling with adults. Situation and service needs assessment and care plans in social work with adults. Situations reducing wellbeing and life control: poverty, unemployment, homelessness, immigration, loneliness and getting sick. Impact assessment. Using arts and functional methods in groups in social counselling with adults.
Location and time
Opintojaksolle otetaan enintään 35 opiskelijaa.
opettajat: Katja Ihamäki (KI) ja Katriina Rantala-Nenonen (KRN)
HUOM: *-merkityt: pakollinen läsnäolo
Materials
Kirjallisuus:
-Tarja Juvonen 2015. Sosiaalisesti kontrolloitu, hauraasti autonominen.Akateeminen väitöskirja, Hgin yliopisto
- Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. 2013. Toim. Mikko Niemelä ja Juho Saari. Kela.
- Sosiaalityö aikuisten parissa. Toim. Kirsi Juhila ym. 2008
- Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö.Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä -henkkeen loppuraportti.2009 Toim. Päivi Jouttimäki
- Kaiken keskellä yksin. Yksinäisyyden syyt, seuraukset ja hallintakeinot. 2011. Toim. Tarja Heiskanen ja Liisa Saaristo. PS-kustannus.
- Kivipelto-Blomgren-Karjalainen-Saikkonen (toim.)2013 Vaikuttavaa aikuissosiaalityötä -arviointimalleista mittareihin. Tutkimus- ja kehittämishankkeen loppuraportti.THL. Helsinki
- Lehtonen, Leena ja Salonen, Jari (2008). Asunnottomuuden monet kasvot. Suomen ympäristö 3/2008. Ympäristöministeriö.
- Pohjola, Anneli - Kemppainen Tarja - Väyrynen Sanna 2012. Sosiaalityön vaikuttavuus.Lapin yliopistokustannus.Rovaniemi
- Kuivalainen, Susan(toim.) 2013 Toimeentulotuki 2010 -luvulla.Tutkimus toimeentulotuen asiakkuudesta ja myöntämiskäytännöistä. THL. Helsinki
- Nummela, Tuija 2011. Asiakkaan asema ja oikeuksien toteutuminen aikuissosiaalityössä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences adn Business Studies N:o 17. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta.
- Terveys ja sosiaalipolitiikka. 2014. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Trotter, Chris 1999. Working with involuntary clients.London etc Sage Publications
- Peavy R. Vance 1997. SocioDynamic Counselling. A Constructivist Perspective.Trafford. Victoria BC. Canada
- Keskitalo, Elsa (2008). Balancing Social Citizenship and New Paternalism. Finnish activation policy and street-level practice in a comparative perspective. Stakes.
- Metteri, Anna (2012). Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Tampere.
http://www.aikuissosiaalityo.fi/aikuissosiaalityo
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim Sakari Hänninen & Paula Saikkonen.2017.THL
- Saari, Juho (2010). Yksinäisten yhteiskunta. SanomaPro.
- Saari, Juho (2015). Huono-osaisuus. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla.Gaudeamus.
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Toim. Maritta Törrönen jne. Gaudeamus.
- Yksilöksi ryhmässä. Toim. Heidi Lindroos ja Ulrika Segergrantz. 2009. Palmenia.
Seuraavien aikakausjulkaisujen ajankohtaiset, aiheeseen ja omaan ammatilliseen kiinnostukseen liittyvät artikkelit: Janus, YP, European Journal of Social Work yms.
Teaching methods
Luennot
Tehtäväohjattu opetus
International connections
Kv-päivään osallistuminen
Student workload
Aikuissosiaaliohjaus 5 op
Yhteensä 135 h
Luennot 27 h
Luentopäiväkirja + yksilötehtävä 65 h
Ryhmätyö 43 h
Content scheduling
Lähiopetus kuten aikataulussa.
Ryhmien ohjaus kevätlukukauden ajalla.
Further information
Opintojaksolle otetaan enintään 35 opiskelijaa.
Opettajat: Katja Ihamäki (KI) ja Katriina Rantala-Nenonen (KRN)
HUOM: *-merkityt: pakollinen läsnäolo
Opiskelu tapahtuu Zoomissa.
Opintojakson aikataulu:
18.1. klo 12.45-16.00 Orientaatio (KI & KRN)* HUOM! Pakollinen läsnäolo.
19.1. klo 12.45-16.00 (KI)*
5.2. klo 8.30-11.45 (KRN)*
12.2. klo 8.30-11.45 (KRN)*
16.3. klo 12.45-16.00 (KI & KRN)* Ryhmätoiminnan välireflektio (menetelmät)
13.4. klo 12.45-14.15 (KI & KRN & vierailija)*
3.-5.5. Mahdollisuus osallistua kansainvälisen viikon luennoille. Lisätietoja opintojaksolla.
6.5. klo 10.00 -16.00 (KI & KRN) Ryhmätyön esitykset ja palaute* HUOM! Päivitetty 16.12.
Ryhmätyön ja yksilötehtävän palautus 7.5. mennessä. Oppimispäiväkirjan palautus 25.5. mennessä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment methods and criteria
Oppimispäiväkirja + yksilötehtävä 60 %
Ryhmäraportti 40 %
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.