Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2021 - 14.03.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jyrki Konkka
- Eveliina Korpela
- Taina Valkeapää
- Ryhmät
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00BO25
Tavoitteet
Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.
Sisältö
Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
TV = Taina Valkeapää, JK = Jyrki Konkka, EK = Eveliina Korpela
Lähiopetus Zoomissa:
ke 20.1. klo 9 - 12 (TV, JK ja EK) Orientaatio
ke 20.1. klo 12.45 - 16.00 (TV)
to 21.1. klo 8.45 -12.00 (EK)
to 21.1. klo 12.45 - 16.00 (JK)
ma 15.2. klo 8.45 – 12.00 (EK)
ma 15.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ti 16.2. klo 8.45 – 12.00 (TV)
ti 16.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ke 17.2. klo 8.45 – 12.00 (TV) Työn haasteet
Tentti: ke 17.2. klo 13.00 - 16.00 Moodle-tentti
ma 8.3 klo 8.45 - 12.00 (EK)
ma 8.3. klo 12.45 – 16.00 Postereiden ja esitysten viimeistelyä itsenäisesti ryhmissä
ti 9.3. klo 12 – 16.00 Projektiseminaari
Projektin kirjallisen raportin palautus pe 12.3. klo 12 mennessä Moodleen
Uusintatentit Moodlessa
1.Uusinta ma 15.3. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta pe 9.4. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali
Empowerment
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf
Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y (HUOM. linkistä aukeavassa tiedostossa sivut ovat 105-127)
Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf
Mediakasvatus
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).
Pekkala, Leo, Salomaa, Saara & Spisak Sanna (toim.) 2016. Monimuotoinen mediakasvatus. Helsinki: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Saatavana osoitteessa https://www.mediataitokoulu.fi/monimuotoinen_mediakasvatus.pdf
Pelikasvattajan käsikirja 2. Helsinki: Kavi ym. Saatavana osoitteessa https://pelikasvatus.fi/pelikasvattajankasikirja2.pdf.
Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf
Etiikka
Luentomateriaali sekä seuraava kirjallisuus:
Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017
T. Edward Damer: Attacking Faulty Reasoning - A Practical Guide to Fallacy-Free Arguments, ss. 1 - 64 (luvut: Introduction, 1 - 4) (PDF)
Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSRA)
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2019
Russ Shafer-Landau: Fundamentals of Ethics. 2010 Ch. Introduction, Part One: The Good Life: luvut 1 - 4 pääkohdittain; Part Two: Doing the Right Thing: Seuraavia eettisiä teorioita koskevat materiaalit pääkohdittain: Consequentialism (konsekventalismi), Kantianism (kantilaisuus), Social Contract Tradition (kontraktarianismi), Pluralism (pluralismi / intuitionismi) ja Virtue Ethics (hyve-etiikka)
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Kirjallisuus
Ohjaus ja projekti
Itseohjautuva oppiminen
Seminaari
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti: ke 17.2. klo 13.00 - 16.00 Moodle-tentti
Uusintatentit Moodlessa
1.Uusinta ma 15.3. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta pe 9.4. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia
Teoriaosuus: 108 tuntia (4 op)
Projekti: 162 tuntia (6 op)
Lisätietoja opiskelijoille
TV = Taina Valkeapää, JK = Jyrki Konkka, EK = Eveliina Korpela
Lähiopetus Zoomissa:
ke 20.1. klo 9 - 12 (TV, JK ja EK) Orientaatio
ke 20.1. klo 12.45 - 16.00 (TV)
to 21.1. klo 8.45 -12.00 (EK)
to 21.1. klo 12.45 - 16.00 (JK)
ma 15.2. klo 8.45 – 12.00 (EK)
ma 15.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ti 16.2. klo 8.45 – 12.00 (TV)
ti 16.2. klo 12.45 – 16.00 (JK)
ke 17.2. klo 8.45 – 12.00 (TV) Työn haasteet
Tentti: ke 17.2. klo 13.00 - 16.00 Moodle-tentti
ma 8.3 klo 8.45 - 12.00 (EK)
ma 8.3. klo 12.45 – 16.00 Postereiden ja esitysten viimeistelyä itsenäisesti ryhmissä
ti 9.3. klo 12 – 16.00 Projektiseminaari
Projektin kirjallisen raportin palautus pe 12.3. klo 12 mennessä Moodleen
Uusintatentit Moodlessa
1.Uusinta ma 15.3. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
2.Uusinta pe 9.4. klo 9 - 12 yksilötentti Moodlessa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kurssille, tentin läpäiseminen (0-5) sekä projektiraportti ja esitys (0-5).
Aktiivisuus edellyttää 80 % osallistumista lähiopetukseen ja projektityöhön.