Siirry suoraan sisältöön

Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO81-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.03.2021 - 23.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sylvia Hakari
Satu Hakanen
Ryhmät
SXH20K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
SXH20K2
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00BO81
Toteutukselle SX00BO81-3019 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Sisältö

Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.

Aika ja paikka

Opintojakso sijoittuu lukukauden neljännelle periodille.
Opetus järjestetään joko etäopetuksena tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tästä ilmoitetaan ennen orientaatiota.

Muutokset ovat mahdollisia.

18.03.2021 10.15 - 14.15 Orientaatioluento MPA4018 (40 henkilöä) (pakollinen osallistuminen)
19.03.2021 12.45 - 16.00 MPA4018
08.04.2021 12.45 - 16.00 MPA4018
09.04.2021 12.45 - 16.00 MPA4018
26.04.2021 Oppimistehtävän esittely (pakollinen osallistuminen)MPA4018 (40 henkilöä)
28.04.2021 TENTTI 12.45 - 16.00 MPA4018

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen vähintään 75%.

Oppimateriaalit

1. Luentojen materiaali tulee oj:n työtilaan.
2. Oppimistehtävien materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla.
3. Tenttikirjallisuus:
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
JA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luku 5 sekä luennot.

Opetusmenetelmät

aktivoiva luento
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

28.04.2021 TENTTI 12.45 - 16.00

Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa.
Ilmoittaudu uusintatenttiin satu.hakanen@metropolia.fi

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 t yht. 135 t

Sisällön jaksotus

Luentoja sekä oppimistehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana. Tehtävät käydään läpi yhdessä.
Opintojakso päättyy tenttiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus on opintojaksolla suomeksi.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävät
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa.

Hylätty (0)

Opintojakson arviointikriteeri, hylätty (0)
Opiskelija:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta opintojaksoon liittyvää alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä
- riittämätön ammatillinen tieto
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden erityisen tuen toteuttamisen tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa oj:n ydinosaamisen tavoitteet
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella toimintaa lapsilähtöisesti
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- perustella ryhmän ja oppimisprojektin toimintaan liittyvää organisointi- ja ohjausvalintoja

Siirry alkuun