Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DL79-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.03.2021 - 23.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00DL79-3014 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.

Sisältö

Kulttuuri, elämäntapa, elämänkulku, kulttuuriset ristiriidat. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Työmuodot

Luennot, opetus, tehtävät, projekti.
Ryhmätöitä sekä itsenäistä työtä.

Aika ja paikka

Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 12.4.-20.5.2021.
Opintojakson tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Opetus järjestetään joko lähiopetuksena tai etäopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan.
Tästä ilmoitetaan ennen orientaatiota 12.4.2021.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen projekti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op eli 270 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. Opetuksesta - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja opetuksen sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä

Orientatio 12.4.2021, pakollinen osallistuminen
Opintojakson aihepiirit:

- Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus

- Elämänkulun tukemisen menetelmät:
Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunnan ilo elämänkulun tukena.

- Työelämän englanti.

Projektityöskentelyä (suunnittelu, toteutus ja arviointi) viikkojen 16-20 aikana,
Projektiesitykset opintojakson lopussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.
Opintojakso on tarkoitettu sosiaaliohjauksen polun valinneille.

Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja (varhaiskasvatus & sosiaaliohjaus), projektin ohjaus
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, proketinohjaus
Seija Mäenpää / kuvataide, projektinohjaus
Englanti:
Musiikki: Satu Hakanen
Katriina Rantala-Nenonen,Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus -opetus
Kevin Collet / liikunta


Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen vähintään 80%, oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun