Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL79-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.05.2021 - 16.05.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.10.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00DL79
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Kulttuuri, elämäntapa, elämänkulku, kulttuuriset ristiriidat. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Työmuodot
luennot
work shopit
projektityöskentely
ohjatut harjoitukset
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen työskentely
oppimistehtävät
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua. Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 12.10.2021-18.11.2021, sekä 20.-22.12.2021.
Opintojaksolla suunnitellaan ryhmässä projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Jaksolla on paljon lähiopetusta.
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua. Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Metropolian HyMy-kylä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op, 270 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä
Orientatio 12.10.2021, pakollinen osallistuminen
Opintojakson aihepiirit:
- Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus
- Elämänkulun tukemisen menetelmät:
Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunnan ilo elämänkulun tukena.
- Työelämän englanti.
Projektityöskentelyä (suunnittelu, toteutus ja arviointi).
Loppuseminaari: Projektiesitykset 21.12.2021
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on tarkoitettu sosiaaliohjauksen polun valinneille.
Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 12.10.2021-18.11.2021, sekä 20.-22.12.2021.
Opintojaksolla suunnitellaan ryhmässä projekti, jossa luovia menetelmiä sovelletaan 1. harjoittelupaikoissa.
Jaksolla on paljon lähiopetusta.
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan. Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että suurin osa luennoista on lähiopetuksessa, osa järjestetään etänä.
Opintojakson aikataulu tarkentuu (kaikki opettajat ei ole vielä tiedossa) ennen syyslukukauden alkua. Alustaviin varauksiin lukujärjestyksessä tulee muutoksia ja lisäyksiä.
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.
Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja (varhaiskasvatus & sosiaaliohjaus), projektin ohjaus, musiikki
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus, proketinohjaus
Seija Mäenpää / kuvataide, projektinohjaus
Englanti:
,Elämänkulku ja kulttuurinen moninaisuus -opetus
Kevin Collet / liikunta
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen aktiivinen osallistuminen,
oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.
Monimuoto-opiskelijoilla pakollinen läsnäolo heille aikatauluun varatuille opetuskerroille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.