Development of the Welfare State (5 ECTS)
Code: SX00BN91-3028
General information
- Enrollment
-
30.11.2020 - 31.01.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
11.02.2021 - 23.05.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 24
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Katja Ihamäki
- Lauri Narinen
- Groups
-
SXH21K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Course
- SX00BN91
Objective
Students will understand the impact of the structures and processes of society on the lives of individuals and communities. They will become familiar with the development trends of social policy and how they are tied to the need for change in welfare services. Students will recognise the official and unofficial structures that support wellbeing, social participation and safety. They will comprehend the decision-making mechanisms within society. In addition, students will understand the effects of global economics and national economic development on social activities and people’s living conditions. They will become familiar with the different means of producing and organising welfare services.
Content
Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. Multi-ple-producer model of the welfare state. Structures and methods of decision-making. Dependency of the welfare state on the global economy, production, standard of living, economic policy and employment.
Location and time
Lecturers: Lauri Narinen & Katja Ihamäki
Materials
Assignments are announced later.
Exam material:
- Contact teaching materials
- Pohjola Matti: Taloustieteen oppikirja 2019, Sanoma Pro
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Eds. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017. Pages 25–128.
- Mikko Mäntysaari: Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Eds. Maritta Törrönen etc, pages. 75-86.
ASSIGNMENTS.
Literature to alternative achievement (Assignment+exam):
- Pohjola Matti: Taloustieteen oppikirja 2019, Sanoma Pro
- Heikki Niemelä ja Kari Salminen: Suomalainen sosiaaliturva (Helsinki 2006), sivut 9-22.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Eds. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017. Pages 1–128.
- Anttonen, A. & Sipilä, J. 2009. Suomalaista sosiaalipolitiikkaa.
- Jorma Sipilä & Anneli Anttonen: Universalismi ja sen vaihtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Eds. Maritta Törrönen etc, pages 57–74.
- Mikko Mäntysaari: Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. In the book Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Eds. Maritta Törrönen etc., pages75–86.
Teaching methods
Contact teaching, participation 80 %:
Assignments and exam (literature and contact teaching)
Alternative achievement
Assignments and different literature exam
Exam schedules
TENTTI ti 18.5. klo 13.-15.30 Myllypurosali
Uusintatentit:
Syksyn ensimmäisinä yleisinä uusintatenttipäivinä .
Student workload
Sosiaalipolitiikka 2,5 op. 1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Lähiopetusvaihtoehto:
- Lähiopetus 12 tuntia ja tentti.
- Kirjallisuus noin 110 sivua suomenkielistä tekstiä.
- Kolme tehtävää 30 tuntia.
Kirjatenttivaihtoehto:
- Kirjallisuus 425 sivua suomenkielistä tekstiä
- Tentti
Further information
Lecturers: Lauri Narinen & Katja Ihamäki
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment methods and criteria
EXAM