Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK35-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.08.2021 - 21.09.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kaija Kekäläinen
- Mira Lönnqvist
- Akvaliina Lacho
- Vastuuopettaja
- Mira Lönnqvist
- Ryhmät
-
SXI20S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00BK35
Tavoitteet
Opiskelija tuntee itsestä huolehtimiseen, kotielämään, asiointiin, opiskeluun, työhön, leikkiin ja vapaa-aikaan liittyvän toiminnan ja osallistumisen kehityksen. Opiskelija tietää, miten taidot ja valmiudet kehittyvät. Hän tunnistaa myös, miten niiden kehitys on vuorovaikutuksessa toiminnan ja ympäristön kanssa. Opiskelija osaa toteuttaa arviointiprosessin erilaisten asiakkaiden kanssa ja erilaisissa konteksteissa. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan toimintakykyyn ja toimintamahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa jäsentää arviointitietoa toimintaterapian malleja käyttäen ja perustella ihmisen toimintaa niiden avulla. Opiskelija osaa käyttää toimintaa ja toiminnan analyysia arvioinnissa. Opiskelija osaa määritellä luotettavan arvioinnin tekijät. Hän osaa hakea tietoa toteuttamansa arvioinnin tueksi. Opiskelija kehittyy arvioinnin tulosten tulkinnassa ja dokumentoinnissa.
Sisältö
• Osallistumisen, taitojen ja valmiuksien kehitys sekä ympäristön vaikutus kehitykseen
• Toimintaterapia-arviointia jäsentävät mallit
• Taitojen ja valmiuksien arviointi
• Toimintalähtöinen arviointi ja toiminnan analyysi
• Standardoidut ja strukturoidut arviointimenetelmät
• Arvioinnin erityiskysymyksiä
Oppimateriaalit
Opintojaksoon liittyvä materiaali on Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot (osittain verkossa), arviointivälineiden ja menetelmien koettelu ja ohjatut harjoitukset yksilöllisesti / pareittain / pienryhmissä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osa toteutuksesta tehdään työelämäyhteistyössä.
Lasten toimintakyvyn arviointiin liittyviä harjoituksia tehdään yhteistyössä Pilke-päiväkotien kanssa (tai muu itse valittu pk), lisätietoa lähetetään ennen opintojakson alkua. Päiväkodissa toteutettava lasten toimintakyvyn arvioinnin oppimistehtävä toteutetaan pareittain ja jokainen opiskelijapari hakee itselleen päiväkodin yhteistyökumppaniksi. Oppimistehtävä sisältää vähintään kaksi (2) päiväkotikäyntiä, jotka on mahdollista toteuttaa ajalla 27.1.-15.2. (tehtävän palautus 15.2.)
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 t
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä: "LUKUKAUDEN ALOITTAVA TEHTÄVÄ" (Yksilö-ja ryhmäosuus), kts yst MOODLE.
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät H ja H-5.
Esitietovaatimukset
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi