Siirry suoraan sisältöön

Ikäihminen kotiympäristössä (15 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM93-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 16.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Heitto
Panu Karhinen
Satu Vahaluoto
Tuula Mikkola
Anu-Riikka Eerola
Vastuuopettaja
Satu Vahaluoto
Ryhmät
SXC20K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00BM93
Toteutukselle SX00BM93-3012 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija edistää ikäihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa. Hän osaa arvioida iäkkäiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita. Opiskelija tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja ja toteuttaa asiakkaiden tarvitsemia palveluja, tukimuotoja ja menetelmiä iäkkään ihmisen ja hänen läheistensä kotona asumisessa. Hän osaa arvioida omais- ja kotihoidon onnistumisen edellytyksiä ja merkitystä erilaisissa elämäntilanteissa oleville iäkkäille ihmisille ja heidän läheisilleen. Opiskelija tunnistaa perhehoidon mahdollisuudet osana kotona asumisen palveluja. Hän mahdollistaa toiminnassaan iäkkään ihmisen ja hänen läheistensä osallistumisen palveluidensa suunnitteluun ja toteutukseen.
Opiskelija tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikäihmisen hyvinvoinnissa. Hän soveltaa yhteisö- ja perhetyön menetelmiä ikäihmisen sekä hänen perheensä ja läheistensä voimavarojen vahvistamisessa. Opiskelija osaa selittää vapaaehtoistoiminnan ja ikäihmisten oman osallistumisen merkityksen osana yhteisötyötä.
Opiskelija tunnistaa monikulttuurisen vanhustyön perusteet ja käsitteet. Hän tunnistaa ikäihmisten erilaisten kulttuuritaustojen vaikutuksen työssään. Hän osaa arvioida ja huomioida ikääntyneen maahanmuuttajan kotoutumiseen, sopeutumiseen ja elämäntilanteeseen liittyviä kysymyksiä.

Sisältö

Projektityöskentely. Omaishoito, kotihoito ja perhehoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana. Kotihoidon, omaishoidon ja perhehoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut. Hoito- ja palvelusuunnitelma. Yhteisö-, verkosto- ja perhetyön perusteet. Vapaaehtoistoiminnan perusteet. Monikulttuurisuus vanhustyössä. Ikääntyneen maahanmuuttajan erityistarpeet vanhuspalveluissa. Harjoittelu (7 op) kotiympäristössä. Oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi.

Oppimateriaalit

Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja.

Opetusmenetelmät

Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 7op projektin päätyttyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus ja projektityöskentely 8 op * 27 h = 216 h
Työharjoittelu 7 op * 27 h = 189 h (25 työpäivää)

Sisällön jaksotus

1.-2.. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.



Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen lähiopetukseen/läsnäolovaatimus

Esitietovaatimukset

Edellinen harjoittelu pitää olla hyväksytysti suoritettu ennen seuraavaa harjoittelua.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Siirry alkuun