Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3136
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.02.2021 - 28.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.04.2021 - 21.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 100
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Sisältö
Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen
Työmuodot
Asiakaspalvelu ja ohjaus:
Verkko-orientaatio 21.4.2021 klo 9-11.30 Zoomissa, muu lähiopetus, ks lukujärjestys
Verkko-ohjaus ja -opiskelu, Moodle-alusta
Ruotsi: Verkko-opetus ja -opiskelu, itsenäinen opiskelu, parityöskentely
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, suoritetaan suomen opiskelu
Jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suorietetaan suomen opiskelu
Aika ja paikka
ks lukujärjestys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Asiakaspalvelu ja ohjaus:
Matkaopas asiakaslähtöiseen sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/matkaopas.pdf
Muu materiaali: Moodle ja OMA
Ruotsin materiaali OMAssa
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/6) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi/suomi 3 op = 81h
Asiakaspalvelu ja ohjaus 2 op = 54h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Asiakaspalvelu ja ohjaus: Pakollinen osallistuminen orientaatioon, mahdollinen AHOT-päätös esitettävä orientaatiossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiakaspalvelu ja ohjaus, oppimistehtävät: hyväksytty/täydennettävä
Ruotsi: suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät (ja tentit): suullinen ja kirjallinen arvioidaan erikseen 1-5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan