Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen toiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BK27-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2020 - 31.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.01.2021 - 14.03.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jasu Forss
Vastuuopettaja
Jasu Forss
Ryhmät
SXI21K2
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00BK27
Toteutukselle SX00BK27-3019 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omaa toimintaansa ja osaa antaa esimerkkejä itselleen merkityksellisestä toiminnasta. Lisäksi hän osaa nimetä toiselle merkityksellistä toimintaa ja osaa myös tarkastella sitä suhteessa annettuun toiminnananalyysimalliin. Opiskelija osaa selittää toimintaan osallistumisen merkitystä ihmisen elämässä ja vahvistaa omaa käsitystään toiminnan analyysistä.

Sisältö

• Toiminta ilmiönä
• Omakohtainen toiminta ja itselle merkityksellinen toiminta
• Toiminnan analyysi
• Toiminnallinen oikeudenmukaisuus

Oppimateriaalit

Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita. Erityisesti luku 1 ja luku 2 (s. 117-123)Toiminnan terapeuttisen voiman malli.
Toimintaterapian nimikkeistö 2017
Christiansen, C. 1999. Defining Lives: Occupation as Identity: An Essay on Competence, Coherence, and the Creation of Meaning. American Journal of Occupational Therapy, 53 November/December, 547-558.
Hasselkus, B.R. 2006. The World of Everyday Occupation: Real People, Real Lives. AJOT 60 (6). 627-640.
Hocking Clare, 2009. The Challenge of Occupation: Describing the Things People do. Journal of Occupational Science, 16(3), 140-150.
Jonsson Hans, 2008. A New direction in the conceptualization and categorization of occupation. Journal of Occupational Science 15 (1) April, 3-8.
Pierce Doris, 2001. Occupation by Design: Dimensions, therapeutic power and creative process. American Journal of Occupational Therapy 55 (3), 249-259
Whalley Hammell K. R. 2014 Belonging, occupation, and human well-being: An exploration
Canadian Journal of Occupational Therapy, 81:39, 39-50

Opetusmenetelmät

Pienimuotoinen ennakkotehtävä, jonka palautus 10.1.2021 jasu.forss@metropolia.fi
Luento-opetus
Toimintapaja (1/2 ryhmälle opiskelijat ohjaavat)
Kirjallinen kirjallisuuteen perustuva yksilötehtävä
Ryhmätyönä seminaariesitys toiminnan analyysista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaolo korvaaminen:
Neuvoteltava opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomen- ja englanninkielisen materiaalin käyttö välttämätöntä.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä, jonka palautus 10.1.2021 mennessä opettajalle s-postilla.
Luennot 25. ja 26.1.. Toimintapajat (1/2 ryhmä) 3.2. ja 10.2.
Seminaaritöiden esitys (ryhmätyö) 9.3.
Kirjallisten töiden palautus 14.3.2021.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaariesitys (ryhmätyö) toiminnan analyysistä 50% ja yksilöllinen kirjallisuuteen perustuva kirjallinen tehtävä 50%.

Siirry alkuun