Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
30.11.2020 - 13.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2021 - 23.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sylvia Hakari
- Satu Hakanen
- Laura Holmi
- Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- SX00BZ93
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Sisältö
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.
Aika ja paikka
Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):
11.02.2021 08.30 - 11.45 Opintojakson orientaatioluento
12.02.2021 08.30-11.45 Lapset ja lapsuus Suomessa ja maailmalla Perheiden voimavaramalli
16.02.2021 08.30 - 11.45 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
17.02.2021 08.30 - 11.45 Hyvinvoinnin osatekijät, lapsiperheiden näkökulma,
23.02.2021 08.30 - 11.45 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
25.02.2021 08.30 - 11.45 Monimuotoiset perheet varhaiskasvatuksessa
02.03.2021 08.30 - 11.45 Perhepolitiikka ja yhteiskunnan palvelut
09.03.2021 08.30 - 11.45 Esityksiä ja keskustelua oppimistehtävän aiheista
12.03.2021 12.45 - 16.00 Ryhmätentti
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali/Exam material:
Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English Törrönen, Maritta, 2014; Everyday happiness : the everyday life and well-being of families with children) ja/and
Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.
Luentomuistiinpanot.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä
HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen opetukseen edellytetään vähintään 50%.
Opetus järjestetään joko etänä tai lähiopetuksena, vallitsevien suositusten mukaan.
Siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan orientaatioluennolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x27 h =135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa
Everyday Life of Families and Children in Finnish Society
Spring term 2020/Kevät lukukausi 2020
Opintojakso on kaksikielinen (suomi ja englanti)
Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):
Itsenäiseen työskentelyyn tulee varata myös aikaa.
11.02.2021 08.30 - 11.45 Opintojakson orientaatioluento
.02.2021 Lapset ja lapsuus Suomessa ja maailmalla Perheiden voimavaramalli
16.02.2021 08.30 - 11.45 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
17.02.2021 08.30 - 11.45 hyvinvoinnin osatekijät, lapsiperheiden näkökulma,
23.02.2021 08.30 - 11.45 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
25.02.2021 08.30 - 11.45 Monimuotoiset perheet varhaiskasvatuksessa
02.03.2021 08.30 - 11.45 Perhepolitiikka ja yhteiskunnan palvelut
09.03.2021 08.30 - 11.45 Esityksiä ja keskustelua oppimistehtävän aiheista
12.03.2021 12.45 - 16.00 Ryhmätentti27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä
Metropolian yleiset arviointikriteerit