Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00EJ16-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 09.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2020 - 18.06.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala)
Opettajat
Zinaida Grabovskaia
Vastuuopettaja
Zinaida Grabovskaia
Opintojakso
XX00EJ16
Toteutukselle XX00EJ16-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista, tutkimus- ja kehittämisosaamista sekä kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja, joilla on mahdollisuus vaikuttaa alan kehitykseen.
Tavoitteet:
• Opiskelija osaa tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimus- ja kehittämistarpeita eri näkökulmista.
• Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa ja aineistoa työelämän kehittämisessä sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa.
• Opiskelija tuntee alansa tutkimus- ja kehittämishankkeisiin sopivia menetelmiä ja osaa valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset laadulliset, määrälliset tai kehittämismenetelmät.
• Opiskelija kykenee soveltamaan menetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
• Opiskelija osaa noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita, hallitsee tietosuojan ja tutkimusetiikan ja osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
• Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämishankkeen luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti
• Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestinnän.
• Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti monialaisissa kehittämisverkostoissa sekä toteuttaa erilaisia työelämän kehittämisprojekteja.

Sisältö

• Tutkimus- ja kehittämistyön lähestymistapoja
• Tutkimus- ja kehittämistarpeiden tunnistaminen ja arviointi
• Systemaattinen tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä
• Tutkimus- ja kehittämisprosessit ja menetelmät:
• Määrälliset, laadulliset ja kehittämismenetelmät
• Aineiston hankinta, analyysi, luotettavuus ja tulkinta
• Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteet
• Tutkimus- ja kehittämistyön viestintä ja raportointi

Esitietovaatimukset

Suoritettu korkeakoulututkinto

Työmuodot

Teaching methods: face-to-face teaching, workshops, and Thesis seminars.
Learning outcomes:
The student recognizes the essentials of applied evidence-based research and is able to conduct systematic research in practice. He/she understands how to analyze the current state within an organization (e.g. processes, issues, systems) in order to propose/implement new approaches. He/she is prepared to design and implement a development/improvement project in his/her partner organization. He/she knows how to process research knowledge, and is able to use scientific texts and create own research report texts that comply in academic style.

The language of tuition is English.

Aika ja paikka

Classes are scheduled on these dates (the course spans autumn 2020 and spring 2021):
25.9., 23.10., 20.11., 15.1.2021, 12.2. and 26.3.

Timing for these classes:
Autumn 2020:
on 25.9. at 9:00-12:00,
on 23.10. and 20.11. at 13:00-16:00
Spring 2021:
15.1, 12.2, and 26.3 at 13:00-16:00.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Online materials and recommended readings will appear in OMA workspace.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

The assignments (related to the future Master´s thesis) are recommended to be done on the materials of the student´s partner organization, if available.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

no

Kansainväliset yhteydet

no

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

The student workload is 5 credits including all forms of learning: contact studies in class, self-studies and completing individual assignments (appx.135 hours, calculating 1 credit as appx. 27 hours).

Assignment outline:
The course assignments are built around practicing information search, conducting own research, and creating own texts in the research report format that comply in academic style, done individually on the topic of the student’s thesis project. The course assignments are designed to support the needs of a thesis writing student.

Sisällön jaksotus

Course contents are scheduled by GATES 1-6 and include:
- Research process – setting targets, building a research design, selecting research methods, conducting research, doing co-creation and development work, discussing and disseminating results
- Research methodology; research strategies and approaches
- Qualitative and quantitative research methods
- Action research for R&D projects in organizations
- Research discourse and thesis writing
- Research ethics & criteria for good research.

Lisätietoja opiskelijoille

Please think of the partner company and a possible Master´s thesis topic beforehand. It will help to apply the learning from the course and complete assignments on the example of a real-life case.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Satisfactory (1-2)
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.

Good (3-4)
Good overall performance: can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of individual or team output require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in individual and team activities. Good presentation delivery and analysis.

Excellent (5)
Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in individual and team activities and assignments, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation delivery and analysis.

Approved / Failed
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.

Evaluation scale
H-5. The course is assessed on the H (pass) / 0 (failed) – 5 (excellent) scale.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija kykenee analysoimaan ja perustelemaan alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija vertailee, analysoi ja hyödyntää kehittämisen kannalta olennaista tietoa tarkoituksenmukaisesti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee hyvin alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti. Hän noudattaa tietosuoja- ja tutkimuseettisiä ohjeita. Hän viestii ja raportoi selkeästi tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa itsenäisesti toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kykenee yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelee monipuolisesti alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija analysoi ja arvioi kriittisesti kehittämisen kannalta olennaista tietoa sekä soveltaa sitä taitavasti kehittämistoiminnassa. Hän hallitsee erinomaisesti alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Hän on sisäistänyt tietosuoja- ja tutkimuseettiset ohjeet ja kehittää niiden mukaista toimintaa. Hän viestii ja raportoi vakuuttavasti tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa johtaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita sekä kykenee rakentavaan yhteistyöhön muiden kanssa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alansa tutkimus- ja kehittämistyön tarpeita ja vaiheita. Opiskelija kykenee hyödyntämään kehittämisen kannalta olennaista tietoa kehittämistoiminnassa. Opiskelija hallitsee alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta keskeisten käsitteiden ja menetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä. Hän osaa tunnistaa ja ottaa huomioon tietosuoja- ja tutkimuseettiset kysymykset. Hän osaa viestiä ja raportoida tutkimus- ja kehittämistyöstä. Opiskelija osaa yhteistyössä muiden kanssa toteuttaa työelämää kehittäviä tutkimus- ja kehittämishankkeita.

Siirry alkuun