Terapeuttinen toiminta ryhmissä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK39-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.02.2020 - 15.03.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sanna Piikki
- Jennie Nyman
- Ryhmät
-
SXI18S2SAToimintaterapian tutkinto-ohjelma, satelliittikoulutus
- Opintojakso
- SX00BK39
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ryhmän kehitysvaiheet ja ryhmädynamiikan. Hän osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija osaa suunnitella toimintaterapiaryhmän prosessin ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Hän osaa hyödyntää ryhmäteorioita ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija osaa valita ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija havainnoi ryhmää ja reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
• Ryhmän kehitykselliset tasot ja ryhmädynamiikka
• Ryhmän terapeuttiset tekijät
• Toimintaterapian ryhmäteoriat
• Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
• Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
• Toiminnan käyttö ryhmässä
Aika ja paikka
Opetustilat/ yhteistyökumppanin tilat
Oppimateriaalit
Ryhmiin liittyvä kirjallisuus:
Hautala, Hämäläinen, Mäkelä & Rusi-Pyykönen 2013. Toiminnan voimaa . Luku: toiminnan voimaa. sivut 161- 200 ja Liite 4.
Cole, Marilyn. Group Dynamics in OT.
Finlay, Linda. 2001. Groupwork in Occupational Therapy. Cheltenham: Nelson Thornes.
Finlay, Linda. 2004. The Practice of Psychosocial Occupation. Cheltenham: Nelson Thornes.
Creek, J. 2014 (5, ed.). Occupational Therapy and Mental Health. Churchill Livingstone. Erityisesti luku 16. Mielellään viimeisin painos.
Mosey, Anne, Cronin. 1986. Psychosocial Components of Occupational Therapy. New York: Raven Press. Sivut 248 -294. Erityisesti Develpmental groups, s. 282 -289.
Pakollinen kirjallisuus tarkentuu opintojakson orientaatiossa kts. lukkari.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, opintojakson tehtävä, ryhmänohjaus aidossa kontekstissa x3, työpajat x2, ohjauskeskustelut.
Toiminnan terapeuttisen soveltamisen laboraatio.
Opintojakso pitää sisällään paljon pari/ pienryhmä työskentelyä, jota ei ole ajoitettu lukujärjestykseen ja opiskelijan on huomioitavat tämä ajankäyttöään suunnitellessaan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoiden itse hankkima työelämäyhteistyökumppani. Tarkemmat ohjeet lukukauden alussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävän DL 28.2 klo.16, josta palautetta 3.3. klo. 16 mennessä Oman työtilan kautta.
Poissaolojen korvaukset jne. käydään läpi opintojakson orientaatiossa kts. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
ei kv- yhteyksiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteyttä: Sanna Piikki / Ei ahot-hakemuksia, ellei opiskelijalla ole osoittaa osaamista toimintaterapiaryhmien ohjaamisesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
LÄHI opetuken tarkemmat tiedot löytyvät lukujärjestyksestä.
Orientaatioon osallistuminen on tärkeää kokonaisuuden hahmottamiseksi. Lukukauden alussa opiskelijat saavat ohjeita opintojaksolle tarvittavan yhteistyökumppanin hakemiseen.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
-opintojakson tehtävän hyväksyttyä suoritusta
-ryhmän toteutus/ ohjaus pari-/ pienryhmätyöskentelynä
-ohjauskeskusteluun osallistuminen x1
-osallistumista työpajoihin. Työpajoja on 2kpl. Jos poissaolo molemmista > korvataan poissaolo kirjallisella tehtävällä.
-osallistuminen lukujärjestykseen merkityille teoriatunneille. Jos poissaoloja useita, niin opettajat kutsuvat opiskelijan suulliseen tenttitilaisuuteen.
Tarkemmat tiedot orientaatiossa.
Sisällön jaksotus
Vain lähiopetus on merkitty lukujärjestykseen. Kokonaisuus käydään läpi orientaatiossa ja tarpeellisia esitietoja annettaan lukukauden aloituksessa.
Opintojakson kokonaisjuoksutus on nähtävissä lukujärjestyksessä.
Huomioitavia päiviä, joissa osa päivästä on aikaan ja paikkaan sidottua. Aikataulu tarkentuu opintojakson alussa, johon saakka päivät pidettävä varattuina opiskeluun.
5.3 Ryhmän ohjaaminen yhteistyökumppanin asiakkaille
6.3 Pakollinen ohjaus, johon varataan erikseen aika n. 1h kiinnitettyä aikaa
10.3 Ryhmän ohjaaminen yhteistyökumppanin asiakkaille
11.3 Ohjausta tarvittaessa ajanvarauksella
12.3 Ryhmän ohjaaminen yhteistyökumppanin asiakkaille
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana opiskelijat ohjaavat 3 kertaa ryhmää eri yhteistyötahojen asiakkaille.
Lisätiedot: Sanna Piikki
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 100% ja aktiivinen osallistuminen
Hyväksytty/ Hylätty
Opiskelijat saavat palautetta prosessin aikana sekä suullisesti, että kirjallisesti
Esitietovaatimukset
Toimintaterapeutti terapiasuhteen rakentajana
Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa
Harjoittelu 2: Toimintamahdollisuuksien arviointi ja edistäminen
Lisätiedot
Ryhmän ohjauksen harjoittelu työelämäyhteistyössä.
Lisätiedot
Ryhmän ohjauksen harjoittelu työelämäyhteistyössä.