Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LX00DH44-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.04.2020 - 06.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.05.2020 - 13.08.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala)
Hankintatoimen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Hankintatoimen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Master's Degree Programme in Business Informatics (Tekniikan ja liikenteen ala).
Liiketoimintaosaamisen kehittäminen finanssialan toimijoille tutkinto-ohjelma (YAMK)
Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala).
Master's Degree Programme in Business Informatics (Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettajat
Pia Hellman
Vastuuopettaja
Pia Hellman
Ryhmät
LITO YAMK
LiTo YAMK Summer School
Opintojakso
LX00DH44
Toteutukselle LX00DH44-3003 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Tavoitteet Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää palveluiden merkityksen yrityksen kilpailuedun luomisessa; tuntee ja osaa suunnitella sekä kehittää palveluiden liiketoimintamalleja, palvelustrategiaa sekä yrityksen palveluprosesseja monikanavaympäristössä. Opiskelija osaa kehittää, suunnitella ja toteuttaa keinoja joiden avulla palveluyritys hankkii, myy, palvelee ja pitää asiakkaitaan. Opiskelija oppii myös laatimaan palveluiden kehityssuunnitelman uudelle tai jo olemassa olevalle yritykselle.

Sisältö

• Palveluyrityksen liiketoimintamallit ja strategia
• Palvelukonseptit
• Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
• Palveluprosessien kehittäminen
• Palvelukanavat
• Palveluiden markkinointi

Aika ja paikka

All lectures on Leiritie campus. Room B244.

Intro assignment
• See Oma workplace for assignment brief, available from April 1st.
What is Service Design? To be done individually before the 1st session

Session 1.
Thu 7.5. 17.00.-20.00.
• Intro to the course
• Developing service business models and strategy
• Service Concepts
Building a Service Concept / workshop

Session 2.
Thu 14.5.17.00.-20.00.
• Service Design & agile methods and tools
• Developing service processes
Methods in practise / workshop

Session 3. Thu 4.6.17.00.-20.00.
• Service channels
Online channels / workshop

Session 4.
Thu 11.6.17.00.-20.00.
• Marketing and selling services
Visitor or a visit to a service (design/research) agency /TBD

Session 5.
Wed 17.6.17.00.-20.00.
• Presentations of development plans (Team project, deadline 16.6. 23:45 see Team Project Brief on Oma)
• Mandatory or -10p. in course grade

Oppimateriaalit

• Material from lectures and intro assignment / avilable on Oma on 1. April 2020
• Wirtz and Lovelock, Essentials of Service Marketing, 3 rd ed. Pearson 2018.
• Chaffey & Smith: Digital Marketing Excellence: Planning, Optimizing and Integrating Online Marketing, Routledge 2017

Opetusmenetelmät

Individual assignment (20% of the total grade) including an intro assignment prepared and submitted before the first session.
Team Project (80% of the total grade) based on preparing a service development plan for a new or developed service concept. Parts of the team project are prepared in the workshops.

• One team has 2 members (not less or more)
• If not attending mandatory sessions -10p each.
• Late submissions of reports 50% of max points.
• Max.points for failed and then resubmissioned work is 50%
• Min. points for passing the course is 50%.
• Each assignment/project must be passed (min. 50% of max. points)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

n/a (see programme above)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

n/a

Kansainvälisyys

n/a

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

n/a

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lectures : 20 hours
Assignments and Project activity: 110 hours

Sisällön jaksotus

See schedule above

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Individual assignment (20% of the total grade) including an intro assignment prepared and submitted before the first session.
Team Project (80% of the total grade) based on preparing a service development plan for a new or developed service concept. Parts of the team project are prepared in the workshops.

5 = Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in all class activities and course assignments/team project, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student follows the instructions and is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation delivery and analysis.

4 = Very good overall performance or excellent in one and very good in another element of the course: shows interest and motivation in all class activities and course assignments, applies and articulates concepts and information very well both verbally and in writing. Very good presentation delivery and analysis.

3 = Good overall performance: shows can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of assignments/team project require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in all class activities and course assignments. Good presentation delivery and analysis.

2 = Satisfactory performance: has completed all elements of the course and can apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but may not have made enough effort. Certain areas of the assignments/team project are lacking in detail and require further input. The student could have demonstrated more interest and motivation for class activities and course assignments. Satisfactory presentation delivery and analysis.

1 = Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall, the assignments and/or team projects are weak and require further input. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for class activities and course assignments.

0 = Fail: has not attended the course or failed to complete one or all assignments/team project, has not met the basic requirements to pass the course.

Esitietovaatimukset

Ei ole

Toteutustavat

Lectures : 20 hours / Assignments and Project activity: 110 hours
Individual assignments (50% of the total grade) including an intro assignment prepared and submitted before the first session.
Team Project (50% of the total grade) based on preparing a service development plan.
• One team has 2 members (not less or more)
• If not attending mandatory sessions ? -10p each.
• Late submissions of reports ? 50% of max points.
• Max.points for failed and then resubmissioned work is 50%
• Min. points for passing the course is 50%.
• Each assignment/project must be passed (min. 50% of max. points)

Suoritustavat

• Pre-assignment to be done before the first lecture
• Lectures, Readings, Video, Discussions and Cases
• Team Project based on a service development plan
• Visiting lecturer or company visit
• Tools and software used for service offerings and development

Siirry alkuun