Siirry suoraan sisältöön

Kehittävä ja vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DU77-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
19.10.2020 - 11.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Asta Lassila
Opintojakso
SO00DU77
Toteutukselle SO00DU77-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Erikoistuja
1. Osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa
2. Tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittä-misaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä
3. Osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä sekä asiakaskokemusta ja uudistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita ja työkäytäntöjä käyttäjälähtöisesti
4. Osaa arvioida oman toiminnan ja palvelujen taloudellisuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta ja arvioinnin perusteella kehittää palveluita ja työkäytäntöjä
5. Osaa arvioida ja kehittää asiakas- ja palveluohjauksen ammatillista osaamistaan ja asiantuntijuuttaan

Sisältö

- Monialaisen tutkimustiedon hyödyntäminen
- Tutkimus- ja kehittämismenetelmien ja asiakasymmärryksen hyödyntäminen
- Palvelujen taloudellisuus, laatu, tuloksellisuus ja vaikuttavuus
- Asiakas- ja palveluohjaajan ammatti-identiteetti

Työmuodot

Portfolio tai kehittämistehtävä
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely

Opiskelija on osallistunut opintojakson lähipäiviin keväällä 2020. Portfiotyöskentely alkanut ohjatusti keväällä 2020.
Aikaisemmat opinnot suoritettu hyväksytysti

Aika ja paikka

Opintojakso alkanut 16.1.2020; info ja luennot 1/2020 & 5/2020
Päättyy marraskuussa 2020 portfolion esittelyyn

Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Booth, N. Aronen, P. & Mäkelä, M. (2017). Selvitys kustannusvaikuttavuuden käyttämisestä yhtenä terveydenhuollon palveluvalikoiman määrittelykriteerinä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:30. Saatavissa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135345/RAP_kustannusvaikuttavuus_30_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
-Häyhtiö, T. (2017). Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? KAKS – kunnallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisen kehittämissäätiön julkaisu 4. Saatavissa https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/05/osallisuutta-sote-palveluihin Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
-palvelumuotoilemalla-004-1.pdf
-Kallinen, K., Pirskanen, H. & Rautio, S. (2015). Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet.
-Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664. Saatavissa https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/117767/Katja%20Klemola%20A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
-Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja TEM raportteja 67/2015. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9
-Kuusinen-James, K. (2012). Tuoko palveluseteli valinnan vapautta? Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki, Tutkimusjulkaisusarjan julkaisu 68.
-Lönnqvist, A., Jääskeläinen, A., Kujansivu, P., Käpylä, J. Laihonen, H. Silanpää, V. & Vuolle, M. ym. (2010). Palvelutuotannon mittaaminen johtamisen välineenä. Helsinki: Tietosanoma Oy.
-Niikko, A. (2001). Portfolio oppimisen avartajana. Tammi, Tammerpaino Oy. Tampere.
-Palvelumuotoilu: https://www.thisisservicedesigndoing.com/
-Pitkänen, L., Haavisto, I., Vähäviita, P., Torkki, P., Leskelä, R-L. & Komssi, V. (2018). Vaikuttavuus sote:ssa – suoritteista tuloksiin. NHG 2018/11 white paper. Saatavissa https://nhg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Vaikuttavuus-sotessa-suoritteista-tuloksiin.pdf
-Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H (toim.) (2017). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
-Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen, S. (2012). Sosiaalityön vaikuttavuus.
-Pollari, P., Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. (toim.) (1996). Portfolion monet mahdollisuudet. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Kopi-Jyvä Oy, Jyväskylä
-Ristolainen, H., Tiilikainen, E. & Rissanen, S. (2018). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia 32(4).
-Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Kääntänyt Lindqvist, T. Maaniittu, M. Niemi, E. Paasio, P. & Paija, L. Tampere: Tammer-Paino Oy.
-Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
-Saxen, U. (2013). Palveluohjaus (case management) näytönastekatsaus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
-Shimmei, M. (2016). Coordinating Eldercare in the Community. Care management as a mode to implement welfare mix in Japan. Tampereen yliopisto, Acta Universitatis Tamperensis 2145.
-Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
-Tuloksellisuustarkastuskertomus 2017. Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asiakkaat perusterveydenhuollossa. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomukset 11/2017. Saatavissa https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin
Portfolio ja osallistuminen lähipäiviin 1/2020-11/2020
Mikäli opiskelija jostain syystä ei pääse osallistumaan yksittäiseen lähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivästä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija osallistuu opintojakson lähipäiviin 1/2020, 5/2020 & 11/2020
Opiskelija työstää portfoliota 1/2020 - 11/2020

Sisällön jaksotus

Lähipäivät 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op

Toteutuu 1/2020-11/2020

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja.
Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

HYVÄKSYTTY:
Opiskelija osaa hyödyntää asiakas- ja palveluohjauksessa ja päätöksenteossa tutkimustietoa ja tunnistaa asiakas- ja palveluohjauksen kehittämishaasteita ja osaa tehdä kehittämisaloitteita omassa työyhteisössä ja yhteistyöryhmissä.

HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Siirry alkuun