eHealth-palveluiden asiakkaat ja käyttäjät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00CG29-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 12.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2020 - 15.03.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee tyypillisiä sosiaali- ja terveyspalveluita, hahmottaa sosiaali- ja terveysalan toimintaperiaatteet, tunnistaa erilaisia asiakkaita ja käyttäjiä, sekä osaa ottaa huomioon nämä hyödynnettäessä sähköisiä ratkaisuja palvelujen ja prosessien kehittämiseen.
Sisältö
• Sosiaali- ja terveysalan toimijat ja toimintaperiaatteet ja palvelut
• Asiakkaan ja käyttäjän roolit
• ICT-ratkaisujen erilaiset asiakkaat ja käyttäjät sekä erityistarpeet
• Asiakasymmärrys tuotekehityksessä
• Käyttäjän näkökulma teknologiaan
Oppimateriaalit
- Hyysalo, Sampsa. 2009. Käyttäjä tuotekehityksessä. Tieto, tutkimus, menetelmät. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu. Luettavissa http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun. Espoo. Luettavissa https://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
- SDT Palvelumuotoilun työkalupakki. Luettavissa http://sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit.pdf
Opetusmenetelmät
Luennot
Tehtävät
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa erilaisia sosiaali- ja terveysalan toimintaperiaatteita ja palveluita, tietää joitakin erilaisia terveyteen liittyvien sähköisten ratkaisujen asiakkaita ja käyttäjiä sekä heidän tarpeitaan ja näkökulmiaan, sekä osaa käyttää näitä tietoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee erilaisia sosiaali- ja terveysalan toimintaperiaatteita ja palveluita, tunnistaa erilaisia terveyteen liittyvien sähköisten ratkaisujen asiakkaita ja käyttäjiä sekä heidän tarpeitaan ja näkökulmiaan, sekä osaa soveltaa näitä tietoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee perusteellisesti erilaisia sosiaali- ja terveysalan toimintaperiaatteita ja palveluita, tunnistaa syvällisesti erilaisia terveyteen liittyvien sähköisten ratkaisujen asiakkaita ja käyttäjiä sekä heidän tarpeitaan ja näkökulmiaan, sekä osaa soveltaa ansiokkaasti näitä tietoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hahmottaa erilaisia sosiaali- ja terveysalan toimintaperiaatteita ja palveluita, tietää joitakin erilaisia terveyteen liittyvien sähköisten ratkaisujen asiakkaita ja käyttäjiä sekä heidän tarpeitaan ja näkökulmiaan, sekä osaa käyttää näitä tietoja.