Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU39-3056

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.03.2020 - 24.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Soile Bergström
Irma Gerstenmaier
Sanna Garam
Eero Kokko
Lauri Narinen
Vastuuopettaja
Soile Bergström
Ryhmät
SXB18S1
Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
SXA19S1
Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä
SXC18K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
SXE17S1
Optometrian tutkinto-ohjelma
Opintojakso
SX00BU39
Toteutukselle SX00BU39-3056 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee hyvinvointipalvelujen järjestämisen ja tuottamisen eri tavat sekä ohjaavan lainsäädännön.
Opiskelija ymmärtää strategisen johtamisen merkityksen yrityksen toiminnassa sekä erilaisten strategioiden merkityksen yritystoiminnan menestyksen ja tuloksellisuuden taustalla. Hän ymmärtää vision ja perustehtävän määrittelyn tärkeyden sekä työyhteisötaitojen merkityksen työyhteisön hyvinvoinnissa. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä talouden ja toiminnan välisen suhteen. Opiskelija omaksuu yrittäjä-myönteisen asenteen ja ymmärtää yritystoimintaan vaikuttavien tekijöiden merkityksen organisaation kannattavuuteen. Opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään liikeideoita ja niiden menestymismahdollisuuksia. Opiskelija pystyy kehittämään kustannustehokkaita hyvinvointipalveluita. Opiskelijalla on perusvalmiudet yritystoiminnan aloittamiseen ja hän osaa myös hyödyntää julkisia neuvontapalveluja.

Sisältö

Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristö ja palveluja määrittelevä lainsäädäntö, sopimuskäytännöt ja rahoitus.
Yhteiskunnalliset haasteet ja vaikutukset palveluiden tarpeeseen ja tuotantoon. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Visio, perustehtävä ja työyhteisötaidot. Erilaiset strategiat. Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjän asenne ja taidot. Palvelujen tuotteistamisen, hinnoittelu ja laatu. Yrityksen perustaminen liikeideasta liiketoimintasuunnitelmaan. Erilaiset yritysmuodot. Hankintamenettelyt ja hankintaprosessi.
Opintojakson sisältöjen painopisteet tarkentuvat toteutussuunnitelmassa.

Aika ja paikka

Opintojakson tarkempi työskentelyaikataulu tulee opintojaksolle hyväksytyille joulukuussa 2019.

Oppimateriaalit

hyrrat.metropolia.fi -sivusto
Lisäksi:
Sekki Antti & Niemi Mika 2016: Menesty Yrittäjänä. Alma Talent
Hiltunen Merja & al. 2007: Hyvinvointiyrittäjän liiketoimintaopas. Ammatinharjoittajasta yrittäjäksi. Tietosanoma.
Kainlauri Anne 2007. Ideasta hyvinvointialan yrittäjäksi. WSOYpro.
Holopainen Tuulikki- Levonen Anna-Liisa 2003: Yrityksen perustajan opas. Edita. (Tai uudempi painos)
Pyykkö Manne, 2011. Minustako yrittäjä?. WSOYpro
Viitala Riitta & Jylhä Eila. 2013: Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta (löytyy myös e-kirjana)

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääasiallisesti verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksoon kuuluu orientaatioluento/-info, joka on 23.03.2020 14.15 - 16.15 Myllypurossa tilassa MPA4011. Ennen opintojakson aloitusta opintojaksolle hyväksytyille lähetetään Moodlen kirjautumisavain ja opintojaksolle tulee kirjautua annettuna ajankohtana.
Opintojakso vaatii aktiivista osallistumista verkossa tapahtuvaan ryhmäkeskusteluun ja yhteisen tuotteistamistehtävän tekemiseen. Itsenäisenä osuutena yrittäjän haastattelu ja oppimistehtävä (liikeidea/liiketoimintasuunnitelma). Jatkuva ohjaus Moodlessa. Vastuuopettaja Soile Bergström.

AHOT: Ohje ahot-hakemus tekemiseen lähetetään opiskelijoille tammikuussa 2020. ÄLÄ siis tee hakemusta ennen ohjeen tuloa!

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien (yksilö) palautus aikataulussa (päivämäärä määritellään myöhemmin).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaitoehtoisia suoritustapoja

AHOT: Ohje ahot-hakemus tekemiseen lähetetään opiskelijoille tammikuussa 2020. ÄLÄ siis tee hakemusta ennen ohjeen tuloa!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan resurssi 5 x 27 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakso on jaettu neljään osaan.
Kaksi ensimmäistä tehdään yhdessä oman pienryhmän kanssa verkossa ja ovat tiukasti aikataulutettuja. Kaksi muuta osaa ovat itsenäisiä ja aikataulun voi itse suunnitella (palautusaikataulu määritelty).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti otsikossa mainittujen ryhmien opiskelijoille. Opintojaksolle voi ilmoittautua muidenkin tutkintojen opiskelijoita, jos oj sopii opiskelijan aikatauluun ja sinne mahtuu. Muiden ryhmien opiskelijoita otetaan opintojakson vapaille paikoille iloittautumisjärjestyksessä.
-
Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palveluiden tuottaminen -opintojaksoa toteutetaan useita lukuvuodessa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen monialaisen ryhmän verkkokeskusteluun Moodlessa.
Ryhmätehtävät (Hyvinvointialan yrittäyyden erityispiirteet / asiakaslähtöisen ja kannattavan hyvinvointipalvelun muotoilu)
Yrittäjän haastattelu (Johtaminen)
Arvioitava tehtävä: Kannatava oman alan yrityksen liiketoimintaidea /liiketoimintasuunnitelma.

Siirry alkuun