Luovat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BZ84-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 24.05.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 25
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Ryhmät
-
SXH18K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
-
SXH17S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BZ84
Tavoitteet
Opiskelija osaa aktivoida ja motivoida yhteisöjä toimintaan. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa muutokseen tähtäävää luovaa toimintaa.
Sisältö
Ilmaisulliset keinot todellisuuden hahmottamisen, merkityksen jakamisen ja näkyväksi tekemisen välineinä sekä osana ryhmädynaamista prosessia.
Aika ja paikka
Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Taide sosiaalityön teoriassa ja käytännössä, e-kirja:
https://www.crcpress.com/Art-in-Social-Work-Practice-Theory-and-Practice-International-Perspectives/Huss-Bos/p/book/9781138501249#googlePreviewContainer
Sanna Ryynänen, Elina Nivala. 2019: Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Tuula Heinonen. Deana Halonen. Elizabeth Krahn. 2019
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.92550
Expressive arts for Social Work and social Change.
Piekkari, Jouni (ed:): Drama - A Way to Social inclusion:
http://www.slideshare.net/mrq/drama-a-way-to-social-inclusion
Owens, Allan & Barber, Keith: Drama works.
Opetusmenetelmät
Työpajat
Luennot
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Special Music Centre Resonaari (Helsinki, Finland)
http://www.helsinkimissio.fi/resonaari/international
Vallilan työ- ja valmennuskus
ym.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 64 t, Itsenäinen työskentely 71 t
Jaksolla oppiminen perustuu vuorovaikutteiseen, ilmaisulliseen toimintaan, joten läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä. Suorituksen saadakseen opiskelijan läsnäoloa tulee olla vähintään 80% lähiopetuskerroista. Yllättävän poissaolon sattuessa korvaavista tehtävistä neuvotellaan tapauskohtaisesti.
Sisällön jaksotus
P3-4
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opintojakson päätyttyä opiskelija:
* Osaa soveltaa luovia menetelmiä osana sosiaalipedagogista työtä
* On kehittänyt osallistavaa, luovaa ohjausosaamistaan ja osaa kehittää työtä reflektion pohjalta
* Oivaltaa luovien menetelmien merkityksen omalle ammatilliselle ja henkilökohtaiselle kasvulleen
* Osaa suunnitella ja toteuttaa asiakasryhmän tarpeisiin tai odotuksiin pohjautuvan teemallisen, ilmaisullisen ohjauskokonaisuuden.
Opettajat Jouni Piekkari draamamenetelmät, Seija Mäenpää kuvataide, Markku Kaikkonen ja Kaarlo Uusitalo musiikki.
Itsenäiset tehtävät: Luovien menetelmien ohjaamista asiakasryhmälle ja oman opiskelumuistion tekemistä.
Lähiopetus: Etäversio:
*16.3. Tiedotteet oman kautta
18.3. Kotiryhmien muodostaminen,
23.3. klo 12.45 -16.00 ZOOM työskentely livenä Jouni
25.3. klo 8.30 -11.45 Kotiryhmien itsenäistä työskentelyä annettujen tehtävien parissa
26.3. klo 8.30 -11.45 ZOOM työskentely livenä, Jouni
31.3. klo 8.30 -11.45 ZOOM työskentely livenä, Jouni
1.4 klo 8.30 -16.00 Musiikin tehtävien itsenäistä tekemistä
3.4. klo 8.30 -11.45 ZOOM KUVIS tehtäväien anto livenä, Seija
8.4. klo 10.30 -16.00 Musiikin tehtävien itsenäistä tekemistä
9.4. klo 8.30 -11.45 Kuviksen tehtäväien itsenäistä tekemistä
16.4. klo 8.30 -11.45 ZOOM työskentely livenä, Jouni
16.4. klo 12.45 -16.00 ZOOM KUVIS, työskentely livenä, Seija
28.4. klo 8.30 -11.45 ZOOM KUVIS, työskentely livenä, Seija
*19.5. klo 10.00 -16.00 Luovien työkalupakkien esittely ja koonti livenä JP ja SM
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen
Reflektointi
Oppimistehtävien tekeminen
Esitys