Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DJ81-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 15.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.02.2020 - 14.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 100
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee palvelujen kehittämisen, mm. innovaatiot, prosessit, menetelmät ja työkalut, erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. Opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaali- ja terveysalan palveluihin vaikuttavat muutostekijät palvelujen kehittämisessä ja luomisessa. Opiskelija ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija osaa kehittää asiakkaan hyvinvointia lisääviä palveluja, lisätä palvelujen houkuttelevuutta. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää palveluliiketoimintaa kotimaan lisäksi myös kansainvälisiin tarpeisiin. Opiskelija sisäistää palvelujen johtamisen sekä soveltaa oppimiaan käytänteitä tuottamassaan asiakkaalle arvoa palvelukonseptissa.
Sisältö
- Palvelut yhteiskunnassa, sosiaali- ja terveysalalla sekä kansainvälisiin tarpeisiin
- Asiakaslähtöisten palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Palvelujen johtaminen, innovaatiokyvykkyyksien ja tuotekehityksen johtaminen
- Palvelujen markkinointi ja viestintä sisäisille ja ulkoisille asiakkaille
Työmuodot
Monimuoto-opetus (lähiopetus / verkko)
Itsenäinen opiskelu
Projektityöskentely
Ryhmätentti / Esitykset
Aika ja paikka
13.02.2020 09.00 - 12.00, MPC4012, Asiakaslähtöiset palvelut sote-alalla ja palvelujen johtaminen sekä markkinointi, myös ac
12.03.2020 09.00 - 11.00, MPC4012, Asiakaslähtöiset palvelut sote-alalla ja palvelujen johtaminen sekä markkinointi + palvelumuotoilu sote-alalla, myös ac
16.04.2020 09.00 - 12.00, MPB2031, Palvelumutoilun lähtökohdat ja työkalut, myös ac
14.05.2020 09.00 - 12.00, MPB2031, Ryhmätentti /Testbed-kehittämistyön esitykset
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Työkalupakit erityisesti julkisten palveluiden suunnitteluun: http://flash.kunnat.net/2014/kuntalaiset-keskioon/#1 ja http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf /2013//Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
2. Stickdorn, Hormess, Lawrence & Schneider (toim.) 2018. This is service design doing – applying service design thinking in the real world. Katso: https://www.thisisservicedesigndoing.com/ (klikkaa Access free methods)
3. Palvelumuotoilun työkalupakki (Jyväskylän AMK): http://sdt.fi/materiaali/ServiceDesignToolkit.pdf
Oheismateriaalia:
4. Koivisto Mikko, 2007. Mitä on palvelumuotoilu (TaM pro gradu, Taik) http://www.kulmat.fi/images/tiedostot/Artikkelit/Lopputyo_TaM_MikkoKoivisto_2007.pdf
5. Moritz, Stefan 2005. Service Design. Practical access to an evolving field. Köln International School of Design. http://stefan-moritz.com/welcome/Service_Design_files/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf ja
https://uploads.strikinglycdn.com/files/280585/5847bd6a-e928-4f0f-b677-ed7df26fa1df/Practical%20Access%20to%20Service%20Design.pdf
6. Foglieni, Villari & Maffei 2018. Designing better services – A Strategic Approach from Design to Evaluation. Springer. Kakkoskappale löytyy netistä, linkki lataa pdf:n suoraa omalle koneellesi: http://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9783319631776-c2.pdf?SGWID=0-0-45-1620075-p181017558
7. Leskelä, Mikko 2017. Ihmisoivallus - Miten ihmisyyden ymmärtäminen mullistaa kaiken kehittämisen organisaatiossasi https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/ihmisoivallus/IhmisoivallusPDFversio.pdf
8. Tuulaniemi, Juha 2011. Palvelumuotoilu. Talentum.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
14.05.2020 09.00 - 12.00, MPB2031, Ryhmätentti
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 16 h, ryhmätentti 4 h, itsenäinen opiskelu /ryhmätyöskentely 115 h.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätentti /Projektiesitykset
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.