Siirry suoraan sisältöön

Everyday Life of Families and Children in Finnish Society (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 15.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
Degree Programme in Social Services
Opettajat
Satu Hakanen
hyvinvointi sosiaaliala
Ryhmät
SXG19S1
Degree Programme in Social Services päivä
Opintojakso
SX00BZ93
Toteutukselle SX00BZ93-3016 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Aika ja paikka

Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):

27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023 Vierailjaluento Artevelden ammattirkorkeakoulusta (a general introduction in the Belgian/Flemish family context/welfare systems and a focus on father involvement)
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali/Exam material:

Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English Törrönen, Maritta, 2014; Everyday happiness : the everyday life and well-being of families with children) ja/and

Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä/oppimistehtävä

HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon, oppimistehtävien esittely -luennolle ja ryhmätenttiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään vähintään 50%.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Kansainvälisyys

Opiskelijavaihtoryhmä Gentistä osallistuu opintojaksoon

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27 h =135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa
Everyday Life of Families and Children in Finnish Society
Spring term 2020/Kevät lukukausi 2020

Opintojakso on kaksikielinen (suomi ja englanti)

Ajoitus (Muutokset ovat mahdollisia!):

27.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Orientaatioluento
29.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5023 Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)
30.01.2020 12.45 - 16.00 MPA5025 Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa
03.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
04.02.2020 08.30 - 16.00 Itsenäinen työskentely/haastattelutehtävä
05.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5025 Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka
07.02.2020 08.30 - 11.45 MPA5023
11.02.2020 12.45 - 16.00 MPC4010 Esitykset ja keskustelua oppimistehtävistä
13.02.2020 08.30 - 11.45 MPA6020 Ryhmätentti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä


Metropolian yleiset arviointikriteerit

Siirry alkuun