Innovaatioprojekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3335
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2020 - 24.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2020 - 08.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 8 op
- TKI-osuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Elisa Mattila
- Päivi Haho
- Petra Heino
- Anu Leppänen
- Sakari Lukkarinen
- Marita Räsänen
- Juha Havukumpu
- Hannele Hokkanen
- Ulla Härkönen
- Jenny West
- Helena Stedt
- Marita Saros
- Jukka Väisänen
- Teija Rautiola
- Katja Ihamäki
- Anne Talvenheimo-Pesu
- Eero Kokko
- Maarit Vallinkoski
- Satu Vahaluoto
- Anita Ahlstrand
- Elisa Pennanen
- Vastuuopettaja
- Anita Ahlstrand
- Opintojakso
- XX00BH18
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.
Työmuodot
Kurssi on intensiivitoteutus joka edellyttää aktiivista osallistumista koko opintojakson ajan 24.8.-8.10.2020
Ennakkotehtävä
Aktivoiva luento
ryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,
ohjatut harjoitteet
projektityöskentely
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
1. Ulla Vehkaperä, Kaarina Pirilä ja Marianne Roivas ( toim.) 2013. Innostu ja Innovoi. Käsikirja innovaatiopintoihin. Metropolia Ammattikorkeakoulu julkaisusarja. Saatavilla sähköisesti http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Tutustu palvelumuotoiluun
Lisäksi:
2. Oivallus loppuraportti: http://ek.fi/wp-content/uploads/Oivallus_loppuraportti.pdf
3. MINNO työkalupakki
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektien aihiot työelämälähtöisiä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
N/A
Kansainväliset yhteydet
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h opiskelijan työtä
10 op= 270h
Sisällön jaksotus
Intensiivitoteutus 7 viikkoa. Innovaatioprojekti opintopäiviä ma-to
Ennakkotehtävä (ohjeet OMA tiedotteesta ennen opintojakson alkua. Tehtävän palautus xx)
Projekteihin ilmoittautuminen e-lomakkeella xx.2020 ja päättyy xx.2020.
24.8. Orientaatio
25.8.Projektiryhmien ensimmäinen tapaaminen
Tilaajatapaaminen ensimmäisellä viikolla projektikohtaisella aikataululla
26.8.-7.10. Projektikohtainen työskentely ma-to päivät.
Ohjaajan tapaaminen sovitusti viikottain pääsääntöisesti maananataisin ja torstaisin
(tai ohjaajan kanssa esikseen sovittavina päivinä)
7.10. MINNO Fest. Projektien tuotosten esittelytapahtuma
8.10. Palautekeskustelut projektiohjaajan kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
INTENSIIVIOPINTOJAKSO; Läsnäoloa edellytetään koko opintojakson ajan.
Kesto 7 viikkoa
Projektiaihioihin ilmoittautuminen tapahtuu e-lomakkeella.
Projektiaihioihin tulevat näkyviin Google sites sivustolle, joka julkaistaan myöhemmin.
Opiskelijat ja opettajat saavat tiedon sijoittumisestaan projketiryhmistiin ennen ensimmäistä projektitapaamista.
Ensimmäinen projektitapaaminen: Tarkempi paikka ja aika on ilmoitettu projektiaihio lomakkeessa.
Projektin yhteinen päätöstilaisuus Minnofest 7.10.
Palaute/arviointikeskustelun aika sovitaan ohjaajan kanssa. Innovaatioprojektin hyvä arvosana voi mahdollistaa projektin jatkamisen opinnäytetyönä saman aihepiirin hankeessa erillisen sopimuksen mukaan
AHOT: Hakemus tulee olla tehtynä ja hyväksyttynä ennen opintojaksolle ilmoittautumista.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Aktiivinen osallistuminen intensiivikursille
Teooria osaamista tukevat tehtävät+ projektityöskentely= innovaatioprojekti 10 op
Innovaatioprojekti arvioidaan numeerisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.