Suun omahoidosta kliiniseen suunhoitoon -projekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CU01-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.03.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Anna Sundblom
- Opintojakso
- SX00CU01
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa terveen suun tunnuspiirteet sekä tietää hampaiston nimitykset ja numeroinnit
- analysoi teoreettisesti ja käytännöllisesti fyysistä, sosiaalista ja symbolista suunhoitoympäristöä
- ohjaa potilasta suun omahoidossa
- käyttää suusairauksien ehkäisyn menetelmiä
- tuntee suun terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön
- osaa selittää karieksen etiologian, epidemiologian ja synnyn
- tunnistaa kariologisessa hoitotyössä käytettävät instrumentit, välineet ja tarveaineet
- tekee havaintoja potilaan suun terveydestä ja dokumentoi potilaan hoitotiedot
Sisältö
Terveen suun tunnuspiirteet, hampaiston nimitykset ja numerointi
Morfologia
Biotieteellinen tieto suun terveydenhoitotyössä: Kemia, mikrobiologia ja immunologia
Suun omahoidon ja suusairauksien ehkäisyn menetelmät
Fyysinen, sosiaalinen ja symbolinen suunhoitoympäristö (klinikka)
Karieksen etiologia, epidemiologia ja synty
Kariologiassa käytettävät instrumentit ja välineet
Kliininen suun terveydenhoitotyö simulaatioympäristössä (kariologia)
Suun terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
Hoitotietojen dokumentointi ja asiakirjakäytänteet
Aseptiikka ja suun terveydenhoitotyön hygieniakäytänteet
Työmuodot
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Tentit ja diagnostiset kokeet
Aika ja paikka
Taitopaja.
Kevät 2020.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali Moodlessa
Opettajien osoittama materiaali
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50078
Keskeiset lait ja asetukset suun terveydenhuollossa www.finlex.fi www.stm.fi
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
Sosiaali- ja terveysministeriö.2001:14.Terveys 2015 -kansanterveysohjelma.Helsinki
Terve suu -oppikirja
Fantom-tarvikkeet Taitopajassa
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus tapahtuu pääosin verkko-opintoina, taitopajassa ja osittain suunhoidon opetusklinikalla. Mahdollinen yhteistyö Stadin ammattiopiston kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan projektin alussa.
Tentit: kariologia, morfologia sekä mikrobiologia ja immunologia.
Taitopaja: Moodletentit, mahdolliset arvointikeskustelut ja osaamisen näytöt sekä jatkuva arviointi laboraatioissa.
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op
Sisällön jaksotus
OSA 1 Suun omahoito, karieksen hallinta, omahoidon teoria ja arviointi
OSA 2 Morfologia ja hampaiden nimitykset, numerointi, kehitys ja puhkeaminen
OSA 3 Kariologia, hammaslääketiede
OSA 4 Mikrobiologia ja immunologia
OSA 5 Kariologinen suun terveydenhoitotyö taitopajassa (sisältää aseptiikan ja ergonomisen työskentelyn)
OSA 6 Kemia
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvoite teoriaopetuksessa ja taitopajassa. Moodletentit tulevat olla hyväksytysti suoritetut ennen seuraavaa verkko-opetusta tai laboraatio-opetusta.
Taitopajan tunnit alkavat teoriosuudella, jonka jälkeen alkavat harjoitukset. Opetus alkaa 8.30 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän taitopajaopetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan uupuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti.
Orientoivan projektin sisällön osana: omahoidon teoria ja tehtävä apteekkiprojektissa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Itsenäisiä oppimistehtäviä
Suun omahoidon morfologian ja kariologisen suun terveydenhoitotyön tentit
Aseptiikan osaamisen näyttö tai oppimistehtävä kliinisessä työskentelyssä
Kariologian tentti, hammaslääketiede
Mikrobiologian ja immunologian tentti
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin
Projektin hyväksyttyjä osasuorituksia ei voi korottaa
Taitopajan osaamisen näyttö arvioidaan numeraalisesti
Moodletentit, uusinnat I ja II
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.