Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (verkko-opiskelu) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BU37-3054
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2020 - 24.05.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 300
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hannu Puhakka
- Kaarina Pirilä
- Pirjo Koski
- Anu Leppänen
- Johanna Manninen
- Kaija Kekäläinen
- Liisa Montin
- Marja Hult
- Vastuuopettaja
- Kaarina Pirilä
- Ryhmät
-
SXC19S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXI18S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SXI18S2SAToimintaterapian tutkinto-ohjelma, satelliittikoulutus
-
SXC18K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma
-
SXE19K1Optometrian tutkinto-ohjelma, päivä
- Opintojakso
- SX00BU37
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.
Sisältö
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka
Aika ja paikka
Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 24.02.2020 ja sulkeutuu 15.5.2020.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti
Oppimateriaalit
Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, teoriaosuus suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki 24.02.2020-15.5.2020.
Tähän opintojaksoon kuuluu myös menetelmäpajojen suorittaminen. Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja. Menetelmäpajoista opiskelija valitsee kaksi erilaista, joihin osallistuu.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana. Opiskelija valitsee omaan aikatauluun parhaiten sopivat.
Suoritusmerkinnät kerätään pajaa pitävältä opettajalta Moodlealustalta tulostettavaan passiin, joka palautetaan opintojakson vastuuopettajalle. Kaksi pajaa siis riittää.
(Vaihtoehtoinen suoritustapa tälle Moodlessa suoritettavalle 5 op verkkokurssiopintojaksolle on suorittaa kirjatenttitoteutus 5 op, katso ohjeet toteutuksesta: Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (kirjatentti) SX00BU37-3056. Kirjatenttitoteutukseen ei sisälly menetelmäpajojen suorittamista).
Valitset siis vain toisen toteutuksen, jolle ilmoittaudut.
Vastuuopettaja Kaarina Pirilä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Moodlessa. Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 15.5., jolloin Moodle sulkeutuu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan resurssi 5 x 27h
Sisällön jaksotus
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Kaikki suoritukset palautettava viimeistään 15.5., jolloin Moodle sulkeutuu.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Mukava verkkokurssi, tervetuloa opiskelemaan!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Myös verkkotentti on suoritettava hyväksytysti.
Menetelmäpajat hyväksytty/hylätty
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Lisätiedot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.