Siirry suoraan sisältöön

Innovaatioprojekti, musiikki (10 op)

Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3295

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 07.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.05.2019 - 31.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Musiikki
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jukka Väisänen
musiikki virtuaali
Vastuuopettaja
Jukka Väisänen
Ryhmät
KXF16S1
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opintojakso
XX00BH18
Toteutukselle XX00BH18-3295 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.

Sisältö

Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.

Aika ja paikka

Ohjeita innovaatio-projektin suorittamiseen
Innovaatio-opinnoissa
1. Osallistut alkuinfoon (ks. vaihtoehtoiset päivät ja paikat). Alkuinfossa käsitellään tiimityötä, monialaisuutta ja projektin hallintaa sekä Pecha Kucha -esittelytapaa.
2. Suoritat 2 op laajuiset innovaatioteoria-modulin tehtävät ennen käytännön projektiasi. Tehtävät ja lukumateriaali työtilassa.
3. Teet omasta monialaisesta innovaatioprojektistasi projektisuunnitelman ENNEN PROJEKTIA. Toimita suunnitelma TYÖTILAN TEHTÄVIIN.
4. Suorita monialainen innovaatioprojektisi suunnitelman mukaan ja ota kuvia projektisi eri vaiheista loppuesittelyä varten.
5. Tee Pecha Kucha -esittely (varaa suunnitteluun ja harjoitteluunviikko eli n. 40 h aikaa).
5. Varaa aika esittelytilaisuuteen työtilan doodle-varauskalenterista. Esittele innoprojektisi Pecha Kucha -menetelmällä esittelytilaisuudessa. Pecha Kucha -esittelyssä (Pekkakukka) on 20 kuvaa, jotka vaihtuvat automaattisesti 20 sekunnin välein. Oma esitys kestää siis tasan 6 minuuttia ja 40 sekuntia ja puheen pitäisi tietysti jotenkin kulkea kuvien vaihtumisen tahtiin.
Pecha Kucha esitellään alkuinfossa tai voit tutustua Pecha Kuchaan oheisesta videosta joka on Pecha Kucha -kestoinen. :
https://www.youtube.com/watch?v=32WEzM3LFhw

Oppimateriaalit

Työtilassa Materiaalit:
Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi.
en
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Vehkaperä, Pirilä, Roivas 2013: Innosta ja innovoi
Pecha Kucha -esittely: https://www.youtube.com/watch?v=32WEzM3LFhw.

Opetusmenetelmät

Musiikin innovaation toteutusjaksoon kuuluu kaksi työpajaa. Inno toteutetaan musiikkialan työelämäprojektina, joten kurssi on suunnattu vain musiikialan opiskelijoille. Sisällöt: A) opit innovaatioprojektin perusteet 2op laajuisella verkkokurssilla ja B) toteutat (tiimissä) 8 op laajuisen monialaisen käytännön innovaatioprojektin (tunteja 216 h). Esittelet innovaatioprojketin 8 op lopputulokset ns. Pecha Kucha -esittelynä innovaatio-esittelyseminaarissa.
Innoprojektin samasisältöisiä aloituskertoja on kaksi keväälä 29.1 TAI Kesäopintojen tekijöille 1.4. . Ensimmäiselle aloitusinfokerralle 29.1. klo 09.00 - 12.15 osallistuminen suositeltavaa.


KEVÄÄN 2020 AJAT

29.01.2020 09.00 - 12.00 ARC3-50B1b (24 henkilöä) ARC3-50B1a (24 henkilöä) Pakollinen ALKUINFO kevään inno-aloittajille: samansisältöisiä alkuinfoja järjestetään 2 kpl keväällä: ke 22.1. sekä 1.4.2020 (joka on erityisesti kesäopintoja tekeville). Paikka: Hämeentie 161. Lk H103 "kuvapaja" ravintolan vieressä.
12.02.2020 09.00 - 12.00 ARC3-50B1b (24 henkilöä) ARC3-50B1a (24 henkilöä) Pecha Kucha -innovaatioprojektin esittelyseminaari 1. Varaa esittelyaika työtilassa olevasta doodlesta. Hämeentie 135 kolmas kerros vasemmalla. Kevään aikana useampi esittelykerta.
04.03.2020 09.00 - 12.15 H103 (36 henkilöä) Pecha Kucha -innovaatioprojektin esittelyseminaari 2. Varaa esittelyaika työtilassa olevasta doodlesta. Hämeentie 135 kolmas kerros vasemmalla. Kevään aikana useampi esittelykerta.
18.03.2020 09.00 - 12.00 ARC3-50B1a (24 henkilöä) ARC3-50B1b (24 henkilöä) Pecha Kucha -innovaatioprojektin esittelyseminaari 3. Varaa esittelyaika työtilassa olevasta doodlesta. Hämeentie 135 kolmas kerros vasemmalla. Kevään aikana useampi esittelykerta.
01.04.2020 09.00 - 12.00 ARC3-50B1a (24 henkilöä) ARC3-50B1b (24 henkilöä) Pakollinen ALKUINFO kevään inno-aloittajille: samansisältöisiä alkuinfoja järjestetään 2 kpl keväällä: ke 22.1. sekä 1.4.2020 (joka on erityisesti kesäopintoja tekeville). Paikka: Hämeentie 161. Lk H103 "kuvapaja" ravintolan vieressä.
22.04.2020 09.00 - 12.00 ARC3-50B1a (24 henkilöä) ARC3-50B1b (24 henkilöä) Pecha Kucha -innovaatioprojektin esittelyseminaari 4. Varaa esittelyaika työtilassa olevasta doodlesta. Hämeentie 135 kolmas kerros vasemmalla. Kevään aikana useampi esittelykerta.
29.04.2020 09.00 - 12.00 ARC3-50B1a (24 henkilöä) ARC3-50B1b (24 henkilöä) Pecha Kucha -innovaatioprojektin esittelyseminaari 5. Varaa esittelyaika työtilassa olevasta doodlesta. Hämeentie 135 kolmas kerros vasemmalla. Kevään aikana useampi esittelykerta.
06.05.2020 09.00 - 12.00 ARC3-50B1a (24 henkilöä) ARC3-50B1b (24 henkilöä) Pecha Kucha -innovaatioprojektin esittelyseminaari 6. Varaa esittelyaika työtilassa olevasta doodlesta. Hämeentie 135 kolmas kerros vasemmalla. Kevään aikana useampi esittelykerta.

Lisätietoja opiskelijoille

a) theorymodule (2 op) ja
b) project plan
c) project and raport (8 op).
(1op=27t). Theorymodule (2 op) consists of tasks which are in innvation-workspace. Project: Authentic work life project creating a novel solution in multidisciplinary team. Coatching, work life partners coatching.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus koostuu seuraavista kokonaisuuksista:
1) Osallistuminen alkuinfoon ja projektin loppuesittelyseminaariin.
2) Innovaatioteoriamodulin suoritus verkkokurssina (2op)
3) Kirjallisten tehtävien hyväksytty palautus: Projektisuunnitelma, Raportti projektin toteuttamisesta (8op).
Raportti sisältää: a) kuvauksen projektin tavoitteista, haasteista, toteuttamisesta, oppimisesta, kehitysnäkökulmista;
b) laskelman tehdystä työstä (1op = 27t työtä).

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.

Lisätiedot

Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.

Siirry alkuun