Terveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CK24-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2019 - 15.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.03.2020 - 10.04.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Merja Lahdenperä
- Noora Asplund
- Vastuuopettaja
- Noora Asplund
- Ryhmät
-
SXO18K1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
- Opintojakso
- SX00CK24
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä
Sisältö
Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä
Aika ja paikka
Orientaatio: maaliskuussa (kts. aika ja luokka lukujärjestyksestäsi)
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali Moodle työtilassa
Opetusmenetelmät
Orientaatio on pakollinen
Moodle oppimistehtävät
Moodle ryhmätentti; terveyden edistäminen ja ravitsemus
Moodle yksilötentti; rokotusosaaminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti: terveyden edistämisen ja ravitsemuksen sisällöt, kolmen- neljän hengen ryhmät. Ryhmätenttiin sisältyy ryhmän itsearviointi kunkin opiskelijan aktiivisuudesta. (arviointiasteikko: tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä)
Ryhmätentin arvosanaa ei voi korottaa.
Yksilötentti: Rokotusosaaminen
Uusintatentti on aina yksilötentti.
Uusintatentit: Toukokuu 2020.
Ilmoitetaan myöhemmin syksyllä
Tenttimateriaali on jakson Moodlessa oleva materiaali.
Uusintatentissä Moodle -materiaalit eivät ole käytössä.
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 18.5.2018.
Kansainvälisyys
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Terveyden edistäminen 1,5 op
Ravitsemus 1,5 op
Rokotusosaaminen 2 op
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Tutkintosääntö: "Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen."
Lisätietoja opintojaksosta Moodlen työtilassa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkko-oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Verkko-oppimistehtävät arvioidaan hyv./ täyd./hyl. Tehtävät on palautettava ennen ryhmätentin alkua.
Hyväksytty terveyden edistämisen ja ravitsemuksen ryhmätentti, arvioidaan T1 - K5.
Varsinaisessa tentissä yksilötentin mahdollisuutta ei ole.
Hyväksytty rokotusosaamisen portfolio.
Hyväksytty rokotusosaamisen yksilötentti.
Rokotusosaamisen osio tulee olla suoritettuna viikko ryhmätentin jälkeen.
Täydennystä vaativat verkko-oppimistehtävät on palautettava viimeistään kaksi viikkoa opettajan antaman palautteen jälkeen.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen
osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.