Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: KY00EY93-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Leena Björkqvist
Vastuuopettaja
Katri Halonen
Opintojakso
KY00EY93

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 22 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Ke 03.09.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Web3-ajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
HXRC
Ma 29.09.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Ma 29.09.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Web3-ajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Ma 10.11.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Ma 10.11.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Ke 12.11.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Ma 01.12.2025 klo 09:30 - 12:00
(2 t 30 min)
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Tulevaisuusajattelu ja ennakointi kulttuurialalla KY00EY93-3005
AR303 Oppimistila Stage
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
-Opiskelija osaa hankkia ja arvioida nykytilaan ja tulevaisuuteen vaikuttavaa tietoa kriittisesti ja eri
alojen näkökulmista.
-Opiskelija pystyy hyödyntämään muuttuvien toimintaympäristöjen käsittelyyn tarvittavaa tietoa
oman työnsä kehittämisessä.
-Opiskelija kykenee arvioimaan oman työnsä kannalta kulttuurialaan vaikuttavien ilmiöiden
kehityskulkujen merkitystä ja pohtimaan niiden avaamia mahdollisuuksia omalla ammattialallaan

Sisältö

-Tulevaisuusorientaatio - kulttuurituotannon kentän tulevaisuuden piirteet ja konseptit
-Tulevaisuusajattelun perusteet
-Megatrendien jalkautuminen osaksi kulttuurituotannon kentän arkea ja sen kehitystä
-Monialainen ja -ammatillinen tulevaisuustyö
-Digitaalisuus muutosajurina

Työmuodot

Lähiopetusta
Ryhmätyö: Kulttuurialan tulevaisuus 2036 - CASE
Tentti

Aika ja paikka

Hämeentie 135 D, Helsinki sekä muutama etätapaaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä (2022) https://tulevaisuus.fi/oppikirja-2022/tulevaisuudentutkimus-tutuksi/ - valituin osin.
Lisää materiaalia opintojakson Moodle työtilassa.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ryhmätehtävän aihe otetaan opiskelijoiden omaa työelämää koskettavasta alueesta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee analysoimaan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta käyttäen tulevaisuuden
tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisuutta ja käyttää sopivia metodeja ja työkaluja kulttuurialaan liittyvän moniammatillisen tulevaisuuden ymmärtämiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää tulevaisuuden tutkimusta strategiatyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia tulevaisuuden tutkimuksen ajattelutapoja osana omaa
ammatillista kehittämistyötä hyödyntäen monialaista ja -ammatillista lähestymistapaa. Opiskelija osaa yhdistellä ja soveltaa erilaisia välineitä ilmiölähtöisen tulevaisuusajattelun tueksi.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija kykenee analysoimaan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta käyttäen tulevaisuuden
tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisuutta ja käyttää sopivia metodeja ja työkaluja kulttuurialaan liittyvän moniammatillisen tulevaisuuden ymmärtämiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää tulevaisuuden tutkimusta strategiatyössä.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia tulevaisuuden tutkimuksen ajattelutapoja osana omaa
ammatillista kehittämistyötä hyödyntäen monialaista ja -ammatillista lähestymistapaa. Opiskelija osaa yhdistellä ja soveltaa erilaisia välineitä ilmiölähtöisen tulevaisuusajattelun tueksi.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija havainnoi kulttuurialan ilmiöitä tulevaisuuden näkökulmasta ja osaa käyttää
tulevaisuuden tutkimuksen avaintermejä. Opiskelija kykenee hyödyntämään tulevaisuusajattelua käytännössä ja tunnistaa moniammatillisen toiminnan roolin tulevaisuustyössä. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuden tutkimuksen ja strategiatyön välillä.

Siirry alkuun