Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GE42-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 36
- Koulutus
- Hyvinvoinnin edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Miia Ojanen
- Marianne Roivas
- Ryhmät
-
S3425S6TEHyvinvoinnin edistämisen tutkinto-ohjelma, työkyvyn edistäminen, ylempi
- Opintojakso
- SX00GE42
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001 |
|
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001, Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907 |
|
Pe 03.10.2025 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001 |
|
To 30.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001 |
|
Pe 12.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimuksen ja kehittämisen lähtökohdat
- tuntee tutkimuksen suunnittelun periaatteet ja käytännöt työllisyyden ja työkyvyn tutkimisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti tietolähteitä ja niiden soveltuvuutta sekä hyödyntää niitä työllisyyden ja työkyvyn tutkimis- ja kehittämistoiminnassa
- noudattaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee tutkimus- ja kehittämistoiminnan erilaisia strategisia vaihtoehtoja
- valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät
Sisältö
- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tarpeiden tunnistaminen ja arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan strategiat
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tieteellinen raportointi tutkimus- ja kehittämistyössä
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö
Aika ja paikka
Opetuskerrat etänä zoomissa:
4.9. 2025 klo 9-12.15/ Miia Ojanen klo 9-10.30 + informaatikon tiedonhakupaja 10.45-12.15
5.9.2025 klo 9-12.15/ Marianne Roivas
3.10.2025 klo 9-12.15/Miia Ojanen
30.10.2025 klo 13-16/Miia Ojanen
12.12.2025 klo 13-16/Miia Ojanen
Lisäksi kukin opiskelija aikatauluttaa itselleen itsenäistä opiskelua, tiedon hakua sekä oppimistehtävien teon.
Oppimateriaalit
Mahdollinen oppimateriaali/kirjallisuus julkaistaan myöhemmin.
Opiskelija etsii lisäksi omaa opinnäytetyön työstämistä tukevaa oppimateriaalia.
Opetusmenetelmät
Opetus zoomissa (4 opetuskertaa), lisäksi itsenäinen opiskelu, tiedonhaku sekä oppimistehtävä/t
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen, yhteensä 4 opetuskertaa (zoomissa)
Itsenäinen opiskelu ja tiedonhaku
Oppimistehtävä/t
5 op (1 op= 27 h), yhteensä 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.
Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä/t, jotka arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan opiskelun alkaessa.