Siirry suoraan sisältöön

Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GE42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Hyvinvoinnin edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Miia Ojanen
Marianne Roivas
Ryhmät
S3425S6TE
Hyvinvoinnin edistämisen tutkinto-ohjelma, työkyvyn edistäminen, ylempi
Opintojakso
SX00GE42

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001
Pe 05.09.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001, Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907
Pe 03.10.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001
To 30.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001
Pe 12.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Työllisyyden ja työkyvyn tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusta SX00GE42-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa, arvioida ja perustella tutkimuksen ja kehittämisen lähtökohdat
- tuntee tutkimuksen suunnittelun periaatteet ja käytännöt työllisyyden ja työkyvyn tutkimisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti tietolähteitä ja niiden soveltuvuutta sekä hyödyntää niitä työllisyyden ja työkyvyn tutkimis- ja kehittämistoiminnassa
- noudattaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita ja käytäntöjä
- tuntee tutkimus- ja kehittämistoiminnan erilaisia strategisia vaihtoehtoja
- valita tutkimus- ja kehittämisprojektin tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaiset menetelmät

Sisältö

- Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tarpeiden tunnistaminen ja arviointi
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan strategiat
- Systemaattinen tiedonhankinta ja tieteellinen raportointi tutkimus- ja kehittämistyössä
- Tutkimusetiikka, tietosuoja ja hyvä tieteellinen käytäntö

Aika ja paikka

Opetuskerrat etänä zoomissa:

4.9. 2025 klo 9-12.15/ Miia Ojanen klo 9-10.30 + informaatikon tiedonhakupaja 10.45-12.15
5.9.2025 klo 9-12.15/ Marianne Roivas
3.10.2025 klo 9-12.15/Miia Ojanen
30.10.2025 klo 13-16/Miia Ojanen
12.12.2025 klo 13-16/Miia Ojanen

Lisäksi kukin opiskelija aikatauluttaa itselleen itsenäistä opiskelua, tiedon hakua sekä oppimistehtävien teon.

Oppimateriaalit

Mahdollinen oppimateriaali/kirjallisuus julkaistaan myöhemmin.
Opiskelija etsii lisäksi omaa opinnäytetyön työstämistä tukevaa oppimateriaalia.

Opetusmenetelmät

Opetus zoomissa (4 opetuskertaa), lisäksi itsenäinen opiskelu, tiedonhaku sekä oppimistehtävä/t

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetukseen osallistuminen, yhteensä 4 opetuskertaa (zoomissa)
Itsenäinen opiskelu ja tiedonhaku
Oppimistehtävä/t
5 op (1 op= 27 h), yhteensä 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä.

Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä/t, jotka arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan opiskelun alkaessa.

Siirry alkuun