Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa (1 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GJ01-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
20.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 35
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Vastuuopettaja
- Laura Lee Calonius
- Ryhmät
-
SXF25S2Osteopatian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00GJ01
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 03.09.2025 klo 08:45 - 11:45 (3 t 0 min) |
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ke 17.09.2025 klo 08:45 - 11:45 (3 t 0 min) |
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Ke 24.09.2025 klo 08:45 - 11:45 (3 t 0 min) |
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
To 09.10.2025 klo 08:45 - 11:45 (3 t 0 min) |
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001 |
MPB2025a
Manuaalinen terapia 3a
|
Tavoitteet
Ihmislähtöisyys
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu dialogisessa ja terveyslähtöisessä kommunikoinnissa sekä kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä ihmislähtöisesti. Opiskelija ymmärtää kosketuksen merkityksen ja sen eettiset ulottuvuudet osteopaattisessa käytännössä. Opiskelija ottaa toiset huomioon ja edistää tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. Opiskelija huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
Sisältö
Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi, pystyasennon observointi, terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Kosketuksen merkitys, eettisyyden perusteet käytännössä, suostumus ja kunnioittava kohtaaminen
Aika ja paikka
Lukujärjestykseen merkityt tunnit pidetään Myllypuron kampuksella, B-talon 2.kerroksen manuaaliterapian luokissa.
Oppimateriaalit
Opettajien jakama materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Moodle työtila
Ohjatut käytännön harjoitukset pareittain
Kirjallinen tehtävä
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen harjoittelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h opiskelijan työtä
Kontaktiopetusta
Itsenäistä työskentelyä, jonka aikana opiskelija harjoittelee tunnilla käytyjä asioita itsenäisesti ja perehtyy materiaaleihin sekä tekee oppimistehtävää.
Sisällön jaksotus
1. periodin aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan. Lue tekoälyn käytön ohjeistus tästä:
https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen läsnäolo, opiskelijan on oltava 80% läsnä kontaktitunneilla, jotta kurssin saa suoritetuksi
Jatkuva arviointi
Numeerinen arvio
Oppimistehtävä, hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Tehtävä on palautettava ajallaan, se voidaan palauttaa kerran täydennettäväksi.