Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa (1 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GJ01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
20.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kevin Collet
Laura Lee Calonius
Vastuuopettaja
Laura Lee Calonius
Ryhmät
SXF25S2
Osteopatian tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00GJ01

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 03.09.2025 klo 08:45 - 11:45
(3 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Ke 17.09.2025 klo 08:45 - 11:45
(3 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Ke 24.09.2025 klo 08:45 - 11:45
(3 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
To 09.10.2025 klo 08:45 - 11:45
(3 t 0 min)
Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa SX00GJ01-3001
MPB2025a Manuaalinen terapia 3a
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Ihmislähtöisyys

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu dialogisessa ja terveyslähtöisessä kommunikoinnissa sekä kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä ihmislähtöisesti. Opiskelija ymmärtää kosketuksen merkityksen ja sen eettiset ulottuvuudet osteopaattisessa käytännössä. Opiskelija ottaa toiset huomioon ja edistää tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. Opiskelija huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.

Sisältö

Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi, pystyasennon observointi, terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Kosketuksen merkitys, eettisyyden perusteet käytännössä, suostumus ja kunnioittava kohtaaminen

Aika ja paikka

Lukujärjestykseen merkityt tunnit pidetään Myllypuron kampuksella, B-talon 2.kerroksen manuaaliterapian luokissa.

Oppimateriaalit

Opettajien jakama materiaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Moodle työtila
Ohjatut käytännön harjoitukset pareittain
Kirjallinen tehtävä
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen harjoittelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä

Kontaktiopetusta
Itsenäistä työskentelyä, jonka aikana opiskelija harjoittelee tunnilla käytyjä asioita itsenäisesti ja perehtyy materiaaleihin sekä tekee oppimistehtävää.

Sisällön jaksotus

1. periodin aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käytöstä opintojaksolla ohjeistetaan erikseen. Opiskelijan tulee tutustua Metropolian tekoälyohjeistukseen ja noudattaa sitä opintosuorituksissaan. Lue tekoälyn käytön ohjeistus tästä:

https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9923680

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen läsnäolo, opiskelijan on oltava 80% läsnä kontaktitunneilla, jotta kurssin saa suoritetuksi
Jatkuva arviointi
Numeerinen arvio
Oppimistehtävä, hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Tehtävä on palautettava ajallaan, se voidaan palauttaa kerran täydennettäväksi.

Siirry alkuun