Jalkaterapian ammatilliset perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP72-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 35
- Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Matti Kantola
- Anni Anttila
- Mona Liljegren
- Vastuuopettaja
- Anni Anttila
- Ryhmät
-
SXD25S2Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00FP72
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 19.08.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Tutoropettaja / Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB6008
Oppimistila
|
Ke 20.08.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
|
Ma 08.09.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
|
Ma 08.09.2025 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2022
Manuaalinen terapia 1
|
Ke 10.09.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 30.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
ETÄ / Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
|
To 02.10.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ / Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
|
Ma 20.10.2025 klo 12:45 - 15:30 (2 t 45 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 21.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Pe 24.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Ti 28.10.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ / Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
|
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
ETÄ / Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
|
Ma 17.11.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB1016.4
Jalkaterapia
|
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2025b
Manuaalinen terapia 3b
|
To 20.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Jalkaterapian ammatilliset perusteet SX00FP72-3002 |
MPB2023
Manuaalinen terapia 2
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata jalkaterapian keskeisen sisällön, käsitteistön ja ydinosaamisalueet sekä historiallisen viitekehyksen. Hän tietää, miten jalkaterapiapalvelut on organisoitu, tunnistaa laadukkaan jalkaterapian osa-alueet ja sitoutuu kehittämään niitä. Opiskelija osaa kuvata oman alansa kansalliset ja kansainväliset verkostot ja osaa hyödyntää niitä opiskelussa sekä työssä. Opiskelija ymmärtää eettiset periaatteet jalkaterapiassa.
Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä sekä ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon merkityksen. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija osaa kuvata hyvät tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset käytännöt. Opiskelija osaa kuvata terveiden alaraajojen ja jalkaterien tunnuspiirteet. Hän erottaa niissä tapahtuneet muutokset sekä soveltaa tietoa asiakkaan tutkimisessa.
Opiskelija osaa palpoida eri anatomisia rakenteita sekä kuvata tekemiään löydöksiä käyttäen erilaisia palpaatiotekniikoita. Opiskelija hallitsee alaraajojen linjauksen, jalkapohjan kuormittumisen arvioinnin.
Opiskelija ymmärtää sosiaalisen kestävyyden perustan ja osaa soveltaa yksilötasolla sosiaalisen kestävyyden periaatteita omaan opiskelijaelämäänsä.
Sisältö
- Jalkaterapian ydinosaamisalueet
- Jalkaterapianimikkeistö
- Jalkaterapian kehitys Suomessa ja maailmalla
- Jalkaterapiapalvelut osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää
- Jalkaterapian tieto-, arvoperusta ja kirjallisuus
- Eettiset periaatteet jalkaterapiassa
- Kriittinen ajattelu, käsitteen ja teorianmuodostus
- Tutkimusetiikka
- Jalkaterapian kansalliset ja kansainväliset verkostot
- Jalkaterapeutin työtä ohjaava lainsäädäntö
- Näyttöön perustuva jalkaterapia
- Tiedonhaku
- Terve alaraaja ja jalkaterä
- Alaraajan kudosten ja rakenteiden palpaatio
- Alaraajojen linjausten tutkiminen
- Jalkapeili- ja painannekuvatutkimus
- Sosiaalisen kestävyyden perusteet
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025
Metropolian Myllypuron kampus
Zoom
Teams
Oppimateriaalit
Duodecim: Jalkaterveys 2.uudistettu painos
VK-Kustannus: reittiopas ihmiskehoon
Opintojakson aikana jaettu muu materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Oppimisitehtävät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Alumnin vierailu opintojakson aikana
Kirjaesitty VK-kustannus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Palpaation näyttökoe 17.11.2025 erillisen aikataulun mukaan (jaetaan opintojakson alettua)
Luupalpaation arvioi lehtori Mona Liljegren
Lihaspalpaation arvioi lehtori Anni Anttila
1. uusinta 9.12.2025
2. uusinta 15.12.2025
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27t opiskelijan työtä
Kokonaiskuormitus 5op = 135 tuntia
Koostuu etätunneista, lähitunneista sekä itsenäisestä opiskelusta
Sisällön jaksotus
Jalkaterapian ammatilliset perusteet 3op / Anni Anttila ja Matti Kantola
Palpaatio: luiset kudokset 1op / Mona Liljegren
Palpaatio: pehmytkudokset 1op / Anni Anttila
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa
- kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
- kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmä ja kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Näyttökoe