Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FP49-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 35
- Koulutus
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Ryhmät
-
SXD25S2Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00FP49
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.
Sisältö
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Aika ja paikka
Teams
Zoom
Myllypuron kampus
Ensiavun harjoitukset toteutetaan pienryhmissä lähiopiskeluna Myllypuron kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti.
Terveyden edistäminen: Zoom tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti
Oppimateriaalit
Opintojakson aikana osoitettu materiaali
Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opettajan osoittama muu opiskelumateriaali.
Terveyden edistäminen opiskelumateriaali:
Duodecim Oppiportti, Terveyden edistäminen 2022. Toimittanut: Patja K, Absetz P, Rautava P. (Vaatii kirjautumista Metropolian tunnuksilla)
THL, Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. THL verkkosivut.
Moodlen opiskelumateriaali
Opettajan osoittama muu opiskelumateriaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Oppimisitehtävät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lainsäädännön tentti moodlessa ??Uusinta sovitaan erikseen.
Kirjaamisosuuden oppimistehtävän palautus OMAn työtilaan ?? mennessä. Tehtävien yhteinen palaute ?? tunneilla etänä Zoomissa.
Terveyden edistäminen: Moodle tentti etänä. Aika ??
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 t opiskelijan työtä
Opintojakson kokonaiskuormitus 135 tuntia, joka jakaantuu viidelle osa toteutukselle.
Sotepalvelujärjestelmä, lainsäädäntö ja etiikka 1 op (27 tuntia opiskelijan työtä): luennot 2h, yksilötehtävät 6h, pienryhmätehtävä 12h, itsenäinen opiskelu 6 h ja tentti 1h.
Ensiapu 1,0 op (27 tuntia opiskelijan työtä): yksilötehtävät 10 t, Elvytys -verkkokurssi 1 t, ensiavun harjoitukset 4 t ja pienryhmätehtävät 12 t.
Infektioiden torjunta ja aseptiikka 1,0 op (27 tuntia opiskelijan työtä): luennot 4h, verkkokurssit 2h,itsenäinen opiskelu 10h, yksilötehtävä 7h, aseptiikan harjoitukset 4h
Terveyden edistäminen: 1 op (27 tuntia opiskelijan työtä): luennot 6h, yksilötehtävät 10h, pienryhmätehtävä 5h, itsenäinen opiskelu 6 h ja tentti 1h.
Rakenteinen kirjaaminen ja osallistuva dokumentointi 1op (27t opiskelijan työtä): ennakkotehtävä 8t, luennot 6t, verkkokeskustelu 5t, itsenäinen opiskelu 8t.
Sisällön jaksotus
Rakenteinen kirjaaminen ja osallistuva dokumentointi 1op
Terveyden edistäminen 1op
Sote palvelujärjestelmät, vastuut ja lainsäädäntö 1op
Infektioiden torjunta ja aseptiikka 1op
Ensiapu 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Ensiavun opiskeluun sisältyy yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Osa tehtävistä otetaan tehtyinä mukaan ensiavun harjoitustunneille. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.
Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa ensiavun osaamista, voi opiskelija hakea hyväksilukua joko kokonaan tai osittain 1,0 op (=27 tuntia opiskelijan työtä) laajuisesta ensiavusta osana Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla -opintojaksoa.
Opiskelijan tulee tehdä ahot -hakemus heti, kun opintojaksovastaava on hyväksynyt hänet toteutukselle. Hakemus osoitetaan ensiavun opettajalle. Ennen hakemuksen tekemistä opiskelijan tulee arvioida osaamisensa ensiavun osaamistavoitteisiin. Hakemukseen tulee liittää todistus / dokumentti aikaisemmasta ensiavun opiskelusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointii
Kirjatentti
Oppimistehtävät
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Terveyden edistäminen on hyväksytysti suoritettu, kun opiskelija on tehnyt kaikki tehtävät ja suorittanut tentin hyväksytysti
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija