Fasilitointi ja osallistuvat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: XX00FM98-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- Leiritie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Sigrid Öhrling
- Vastuuopettaja
- Raisa Varsta
- Ryhmät
-
MUVA25SMuutosvalmentaja 25S
- Opintojakso
- XX00FM98
Tavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen
Aika ja paikka
HUOM. Aikataulu on seuraava ilmoitetaan erikseen lähempänä.
Oppimateriaalit
Näistä lisätietoa opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla suunnitellaan oma osallistamisen kokeilu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikataulun mukaan luennot ja harjoitukset (ks. yllä).
Omatoimista opiskelua ja oman kokeilun suunnittelua
Yhteensä 130 tuntia.
Sisällön jaksotus
Katso aikataulu.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajaksi tulee Sigrid Öhrling. Saat häneltä viestiä ennen kurssin alkamista. Toteutustiedot ja ajankohdat pysyvät ennallaan kuitenkin!
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija on suorittanut tehtävät ja oman osallistamisen kokeilun hyväksyttävällä tavalla. Lisätietoa opintojakson opettajalta (Sigrid Öhrling).
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.
Sisältö
- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen