Siirry suoraan sisältöön

Fasilitointi ja osallistuvat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: XX00FM98-3004

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
08.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
Muutosjohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Sigrid Öhrling
Vastuuopettaja
Raisa Varsta
Ryhmät
MUVA25S
Muutosvalmentaja 25S
Opintojakso
XX00FM98
Toteutukselle XX00FM98-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.

Sisältö

- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen

Aika ja paikka

HUOM. Aikataulu on seuraava ilmoitetaan erikseen lähempänä.

Oppimateriaalit

Näistä lisätietoa opintojaksolla.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla suunnitellaan oma osallistamisen kokeilu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikataulun mukaan luennot ja harjoitukset (ks. yllä).
Omatoimista opiskelua ja oman kokeilun suunnittelua
Yhteensä 130 tuntia.

Sisällön jaksotus

Katso aikataulu.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajaksi tulee Sigrid Öhrling. Saat häneltä viestiä ennen kurssin alkamista. Toteutustiedot ja ajankohdat pysyvät ennallaan kuitenkin!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson keskeiset sisällöt. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija on suorittanut tehtävät ja oman osallistamisen kokeilun hyväksyttävällä tavalla. Lisätietoa opintojakson opettajalta (Sigrid Öhrling).

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee osallistuvan työotteen keskeiset periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation kehittämistoiminnassa. Opiskelija tunnistaa osallistuvan prosessin vaiheita ja osaa huomioida kunkin vaiheen vaatimuksia. Hän osaa sanoittaa havaintojaan, reflektoida ja käydä palautekeskusteluja näistä sisällöistä. Opiskelija hahmottaa sen, millaisia vaatimuksia fasilitoijan rooliin ja vastuuseen kuuluu.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tilaisuuden osallistuvia menetelmiä käyttäen ja pystyy analysoimaan ja arvioimaan sitä jälkikäteen.

Sisältö

- osallistuvan työotteen teoriaperusta ja sovellusmahdollisuudet
- fasilitointiprosessin vaiheet ja menetelmät
- tilaisuuden suunnitelman tekeminen ja arviointi
- virtuaalifasilitoinnin erityispiirteet
- fasilitoijan rooli, vastuut ja eettinen vastuunkantaminen
- valmentavan palautekeskustelun rakenne ja hyödyntäminen

Siirry alkuun