Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00GB84-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Lamppu
- Hanna-Maija Aarnio
- Vastuuopettaja
- Minna Lamppu
- Ryhmät
-
KXF25S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi
-
KXF25S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00GB84
Toteutuksella on 31 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 92 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 05.09.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 05.09.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 12.09.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 12.09.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 19.09.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 19.09.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 26.09.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 26.09.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 03.10.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 03.10.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 10.10.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 10.10.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 17.10.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 24.10.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 24.10.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 31.10.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 31.10.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 07.11.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 07.11.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 14.11.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 14.11.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 21.11.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 21.11.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 28.11.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 28.11.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 05.12.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 05.12.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 12.12.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 12.12.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 19.12.2025 klo 08:30 - 12:00 (3 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS102
Musiikkikasvatus Metropolia
|
Pe 19.12.2025 klo 08:45 - 11:15 (2 t 30 min) |
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, vamuka KX00GB84-3001 |
AS411
Monitoimitila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä.
Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus torstaisin klo 9.00-11.15 (AS102). Tarkempi ohjelma vamukalukkarista. Opinnot alkavat yhteisellä Megapäivällä 28.8.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa 2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johdatus oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen (5 op), Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1 (5 op) sekä Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit (5 op) -opintojaksot muodostavat vamukan 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yhteensä 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 135 tuntia ja oman työn osuus n. 270 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Opiskelija tunnistaa erilaisia luovia työtapoja. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, perustuu läsnäoloon tunneilla
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Essee
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.