Viranomaisyhteistyö ja moniammatillinen tiimityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GH79-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
18.08.2025 - 17.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jukka Kettunen
- Saija Fält
- Vastuuopettaja
- Saija Fält
- Ryhmät
-
S3625S6Päivystyksellisten palveluiden kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
- Opintojakso
- S000GH79
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 20.08.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Viranomaisyhteistyö ja moniammatillinen tiimityö S000GH79-3001 |
|
Ma 08.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Viranomaisyhteistyö ja moniammatillinen tiimityö S000GH79-3001 |
|
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Viranomaisyhteistyö ja moniammatillinen tiimityö S000GH79-3001 |
|
Ti 23.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Viranomaisyhteistyö ja moniammatillinen tiimityö S000GH79-3001 |
|
To 09.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Viranomaisyhteistyö ja moniammatillinen tiimityö S000GH79-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida ja kehittää moniammatillisten tiimien prosesseja ja käytänteitä hyödyntäen eri alojen osaamista yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi
- osaa soveltaa lainsäädäntöä, ohjeistuksia ja toimintamalleja viranomaisyhteistyön ja moniammatillisten tiimien toiminnan suunnittelussa
- osaa analysoida moniviranomaisyhteistyön haasteita ja vahvuuksia ja soveltaa tietoa monipuolisesti toiminnan kehittämiseksi
- osaa edistää yhdenvertaisuutta, luottamusta ja viestinnän avoimuutta yhteistyöverkostoissa
- osaa suunnitella moniammatillisia harjoituksia, joissa kehitetään yhteistyötä eri toimijoiden välillä
Sisältö
Viranomaisyhteistyön toimijoiden roolit ja vastuut päivittäisessä toiminnassa
Yhteistyön toimintamallit: tilannekuvan luominen, tilannejohtaminen ja resurssien jakaminen
Erityisryhmät ja -tehtävät viranomaisyhteistyössä
Moniammatillisen tiimin toiminnan kehittäminen
Tilannejohtamisen viestinnän työkalut ja tekniikat
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu kokonaan verkko-opetuksena syyslukukaudella 2025 (periodi 1).
Oppimateriaalit
Opintojakson verkko-oppimisympäristössä (Moodle) olevat näyttöön perustuvat materiaalit ja artikkelit sekä opiskelijoiden tekemän tiedonhaun tuottamat näyttöön perustuvat aineistot
Viranomaisten ohjeet ja julkaisut
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu kokonaan verkossa ja sisältää
- itsenäistä työskentelyä
- pienryhmätyöskentelyä
- asiantuntijaluentoja (kaksi luentokertaa)
- webinaari (yksi päivä).
Työskentelyalustana toimii opintojakson Moodle-työtila, joka avautuu opiskelijoille opintojakson alkaessa (opintojakson orientaatiossa tarkemmat tiedot).
Kontaktiopetukset (asiantuntijaluennot, opettajien kontaktiopetukset ja ohjaustapaamiset sekä webinaari) pidetään verkossa Zoomissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson sisällöt ja työskentelymuodot linkittyvät vahvasti työelämään.
Asiantuntijaluennoitsijat
Opintojakso ei sisällä työelämässä tapahtuvaa harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Opiskelija voi uusia hylätyn opintosuorituksen (opintojakson) kahdesti ja hyväksytyn kerran. Hylätyn toteutuksen osan voi uusia vain kerran.
Hyväksytyn opintojakson korottaminen, hylätyn opintojakson uusinta ja hylätyn
toteutuksen osan uusintapalautus 20.-22.10.2025.
Toinen opintosuorituksen (opintojakson) uusintamahdollisuus 20-22.11.2025. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua, hyväksyttävää syytä poissaoloonsa uusinnasta, poissaolo katsotaan suorituskerraksi.
Kansainvälisyys
Kansainvälisen näyttöön perustuvan materiaalin hyödyntäminen soveltuvin osin oppimistehtävissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h (1 op = 27 h opiskelijan työtä)
Kontaktiopetukset (orientaatio, luentopäivät, webinaari, opettajan ohjaustapaaminen) 20 h
Itsenäinen opiskelu ja yksilötehtävät 55 h
Ryhmätyö 60 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö on jaoteltu kolmeen pääteemaan, joiden mukaan opintojakso etenee.
Teema 1 viikot 34-37
Teema 2 viikot 38-39
Teema 3 viikot 40-41 (pienryhmätyöskentely alkaa heti opintojakson alussa)
Lisätietoja opiskelijoille
Vilppi:
Palauttamalla verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa
perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa, mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastaustenkirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
AHOT (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella osittain tai kokonaan. Osittaisen AHOT:n päätös (pedagoginen ratkaisu) toimitetaan ennen toteutuksen alkua vastuuopettajalle.
Metropolian AHOT-ohjeet OMAssa: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/opintojen-suunnittelu-ja-opintoohjaus/ahot/ahot-alakohtaiset-ohjeet#sote.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja
laaja-alaisuutta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikohteet:
- pienryhmätyö
- yksilötehtävät
- aktiivisuus
Pienryhmätyö arvioidaan numeerisesti (0-5) ja yksilötehtävät hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävät sisältävät erilliset oppimistavoitteiden pohjalta luodut arviointimatriisit. Arvioinnissa voidaan lisäksi hyödyntää yksilö- ja / tai vertaisarviointia.
Arviointikriteerien viitekehys:
Tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa
hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyvä, erittäin hyvä (3–4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansahyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään.
Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri: Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.