Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FC97-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
18.08.2025 - 17.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Kirsi Blom
Tiia Saastamoinen
Vastuuopettaja
Tiia Saastamoinen
Ryhmät
S3325S6
Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
Opintojakso
S000FC97

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 28.08.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Näyttöön perustuvat opettamis- ja oppimismenetelmät ammatillisen kehittymisen tukena S000FC97-3003
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

• Opiskelija kykenee kriittisesti arvioimaan ja reflektoimaan oppimistarpeitaan laajavastuisen hoitotyön rooleissa tutkimus- ja kehittämis-, johtamis- tai opetustehtävissä.
• Opiskelija kykenee muotoilemaan, suunnittelemaan ja johtamaan näyttöön perustuvaa yksilöiden ja moniammatillisten tiimien opettamista ja oppimista.
• Opiskelija kykenee tarkoituksenmukaisesti käyttämään ja kriittisesti arvioimaan opettamisen, oppimisen ja arvioinnin menetelmiä.
• Opiskelija kykenee motivoimaan yksilöitä ja ryhmiä sekä kliinisessä työssä että korkeakoulutuksessa.

Sisältö

Oppimistarpeiden arviointi
Näyttöön perustuvat opetus- ja oppimismenetelmät
Innovatiiviset, oppijaa motivoivat menetelmät
Simulaatiopedagogiikan perusteet

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025, 1. periodi

Oppimateriaalit

Saaranen ym. 2023. Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.

Junnila ym. 2011. Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Turun yliopisto.

Horntvedt, ME.T., Nordsteien, A., Fermann, T. et al. 2018. Strategies for teaching evidence-based practice in nursing education: a thematic literature review. BMC Med Educ 18, 172. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1278-z

Opettajan osoittama materiaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely verkossa
Itsenäiset arvioitavat tehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija voi halutessaan harjoitella opetustapahtuman pitämistä omassa työyksikössään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautus opintojakson loppuun mennessä tai niille osoitettuna ajankohtana.

Kansainvälisyys

Opiskelija voi halutessaan suorittaa opintojakson englanninkielisessä tutkinnossa opintojaksolla: Evidence-based Teaching and Learning Methods to Support Continuous Professional Development keväällä 2026

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista sovitaan opettajan kanssa erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa
perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää
osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää
tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse
tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja
missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja
viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn
käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia
teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa
opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä
opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja
opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös
omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida
tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset tehtävät verkko-oppimisalustalla
Opetustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi

Siirry alkuun