Siirry suoraan sisältöön

Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000FC96-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 17.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Johanna Toivonen
Hanna Aho
Anna-Kaisa Partanen
Vastuuopettaja
Johanna Toivonen
Ryhmät
S3325S6
Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
Opintojakso
S000FC96

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 21.08.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen S000FC96-3004
To 28.08.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen S000FC96-3004
Ke 03.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen S000FC96-3004
Ma 06.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Hoidon laadun kehittäminen, kehittämisprojektien johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen S000FC96-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

• Opiskelija kykenee tunnistamaan kliinisen kysymyksen/ongelman, arvioimaan projektin toteuttamiskelpoisuuden ja kestävällä tavalla puhumaan laajavastuisen hoitotyön ymmärtämisen ja laadun parantamisen puolesta.
• Opiskelija kykenee johtamaan potilasturvallisuuteen ja hoidon laatuun liittyviä prosesseja hyödyntämällä palvelumuotoilun menetelmiä.
• Opiskelija kykenee soveltamaan laadun parantamisen ja projektihallinnon menetelmiä ja työkaluja mielekkäällä tavalla.

Sisältö

Projektin toteuttamiskelpoisuuden arviointi
Kestävä laadun parantaminen
Muutoksen johtaminen ja palvelumuotoilun hyödyntäminen
Projektihallinnon menetelmien ja työkalujen käyttö

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2025, 1. periodi
katso OMA kalenteri

Oppimateriaalit

Vahvistetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteinen opetus verkossa
Itsenäiset arvioitavat tehtävät
Ryhmätyö/portfolio, joka arvioidaan

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautus opintojakson loppuun mennessä tai niille osoitettuna ajankohtana.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

16 h kontaktiopetusta ZOOM/verkko
119 h itsenäistä opiskelua (1op=27h = yht 135h)

Sisällön jaksotus

Periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa
perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää
osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta opinnon alkaessa.

Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää
tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse
tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja
missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja
viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn
käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.

Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia
teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa
opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.

Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä
opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja
opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös
omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida
tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsenäiset tehtävät verkko-oppimisalustalla
Ryhmäportfolio ja esitys

Siirry alkuun