Kestävä johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FC92-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 20.10.2025 klo 13:00 - 14:30 (1 t 30 min) |
Kestävä johtaminen S000FC92-3004 |
|
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kestävä johtaminen S000FC92-3004 |
|
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kestävä johtaminen S000FC92-3004 |
|
Ma 17.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kestävä johtaminen S000FC92-3004 |
|
To 27.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kestävä johtaminen S000FC92-3004 |
|
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Kestävä johtaminen S000FC92-3004 |
|
Ma 01.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kestävä johtaminen S000FC92-3004 |
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee terveystaloustieteen perusteet ja niiden yhteydet kestävään kehitykseen. Osaa työskennellä elinkaarimallin sidosryhmien kanssa. Osaa suunnitella kestäviä ja vaikuttavia terveydenhuollon lähijohtamisen malleja.
Sisältö
• Terveystaloustieteen keskeiset käsitteet ja kestävän kehityksen johtaminen
• Elinkaarimalli
• Sidosryhmät, projektin johtaminen ja rajapintatyöskentely
Työmuodot
Etäluennot
Itsenäinen verkkototeutus Moodle työtilassa
Oppimistehtävät kurssin aikana
Loppuwebinaari
Aika ja paikka
Syksy 2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson moodlessa olevat tieteelliset artikkelit sekä kirjallisuus ja verkkojulkaisut. Tarkemmat tiedot annetaan opintojakson alussa.
Moodle- työtila aukeaa opintojakson alkaessa. Opiskelijoille lähetetään infokirje sähköpostilla noin viikkoa ennen toteutuksen alkamista.
Sintonen, H., Linnakko, E., & Pekurinen, M. (2006). Terveystaloustiede ([Uud. laitos].). WSOY. Luvut 1-3 ja 6.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kirjallinen tehtävä suuntautuu opiskelijan omaan työyksikköön/työelämään. Kirjallinen tehtävä esitellään loppuwebinaarissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Kansainväliset yhteydet
Opintojakson materiaaleja suomeksi ja englanniksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27h opiskelijan työtä
Kokonaisaika: 5op = 135h
Sisällön jaksotus
Verkkototeutus 20.10.2025- 19.12.2025
Orientaatioluento Zoomissa 20.10.2025 klo 13-14.30
Alustusluennot Zoomissa 3.11, 10.11, 17.11, 27.11.2025
Loppuwebinaari Zoomissa viikolla 49
Itsenäistä opiskelua 4 op Moodle työtilassa annettuihin ohjeisiin ja oppimateriaaleihin perustuen. Webinaarityöskentelyä 1 op loppuwebinaariin valmistautumiseen ja osallistumiseen perustuen.
Lisätietoja opiskelijoille
Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa
perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää
osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää
tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse
tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja
missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja
viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn
käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia
teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa
opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä
opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja
opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös
3
omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida
tunnistaa.
Ahot (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen):
Jos opiskelija saa ahot-päätöksenä pedagogisen ratkaisun, päätös toimitetaan ennen opintojakson alkua vastuuopettajalle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerien viitekehys
Arviointikriteerit - tyydyttävä, erittäin tyydyttävä (1–2)
· Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta
itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän
kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit - hyvä, erittäin hyvä (3–4)
· Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän
hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky
analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
· Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen.
Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen
kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
· Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa,
että ydinosaaminen on saavutettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.