Näyttöön perustuva terveydenhuolto (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000GH60-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 31.08.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 08.09.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Terveys
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 130
- Koulutus
- Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Opettajat
- Kirsi Blom
- Tiia Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Tiia Saastamoinen
- Ryhmät
-
S3325S6Hoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
- Opintojakso
- S000GH60
Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 2 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Näyttöön perustuva terveydenhuolto S000GH60-3001 |
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kehittämään ja johtamaan näyttöön perustuvia käytänteitä sekä hallinnoimaan niitä hoitotyössä.
Sisältö
Näyttöön perustuva terveydenhuolto
Näyttöön perustuvan toiminnan käsitteet ja prosessit
Näyttöön perustuva hoitotyö, osaamisen varmistamien ja laajavastuinen hoitotytön asiantuntijuus
Näyttöön perustuva hoitotyön johtaminen ja tiedolla johtaminen
Systemaattinen tiedonkeruu ja analysointi osana näyttöön perustuvuutta
Näytön kriittinen arviointi
Tiivistetyn tutkimustiedon hyödyntäminen ammatillisessa päätöksenteossa
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2025
Opintojakson orientaatio 8.9.2025
Opintojakso päättyy 19.12.2025
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali Moodlessa
STM-raportti: Uusia käytäntöjä ja rakenteita näyttöön perustuvan hoitotyön osaamisen kehittämiseen
Näyttöön perustuva toiminta HOTUS
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tietojohtamisen käsikirja SITRA
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely verkossa
Itsenäiset arvioitavat tehtävät
Verkkokurssit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautus opintojakson loppuun mennessä tai niille osoitettuna ajankohtana.
Kansainvälisyys
Opiskelija voi halutessaan suorittaa opintojakson englanninkielisessä tutkinnossa opintojaksolla: Evidence-based Practices in Health Care.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista sovitaan opettajan kanssa erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu syyslukukaudella 2025
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso painottuu terveydenhuollon näkökulmaan ja näyttöön perustuvaan toimintaan hoitotyön kehittämisessä. Muiden tieteenalojen opiskelijat voivat soveltaa omaa tieenalan näkökulmaa opintojakson tehtävissä.
Vilppi:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa
perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää
osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta opinnon alkaessa.
Tekoäly:
Tällä opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia. Lisäksi tekoälyä voi hyödyntää
tekstin jäsentelyssä ja kieliasun tarkastamisessa mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse
tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja
missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja
viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn
käyttö oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opiskelijoille.
Opettajan materiaalit:
Opettajan ja luennoitsijan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia
teoksia, joihin tekijällä on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa
opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain tekijän luvalla.
Opintojakso palaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan
kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä
opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja
opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös
omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida
tunnistaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteeri, hylätty:
Opiskelija ei osoita osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisältöjä, ja itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa opittua työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset tehtävät verkko-oppimisalustalla
Verkkokurssit
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää verkkotehtävien hyväksyttyä suoritusta. Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Hyväksytty -tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu.