Anatomia ja fysiologia 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00FO98-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
20.10.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Kuntoutus ja tutkiminen
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 50
- Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Ryhmät
-
SXB25S2Fysioterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00FO98
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 23.10.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 28.10.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ma 03.11.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 11.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Osakoe A / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPA4016c
Digitila
MPA4016a Digitila MPA4016b Digitila |
Ti 18.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 18.11.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPC5014
Oppimistila
|
Ti 25.11.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPB2029
Anatomian opetustila
|
Ma 08.12.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPB2025
Manuaalinen terapia 3
|
Ti 09.12.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Osakoe B / Anatomia ja fysiologia 2 SX00FO98-3004 |
MPA4016c
Digitila
MPA4016b Digitila MPA4016a Digitila |
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä yläraajan luuston yksityiskohdat sekä selittää yläraajan nivelten rakenteen ja toiminnan. Hän tunnistaa ja nimeää yläraajan lihakset sekä osaa ilmoittaa niiden tuottamat liikkeet nivelkohtaisesti. Opiskelija osaa kuvailla rintakehän rakenteen, kylkiluiden niveltymisen sekä selkärangan eri osien erityispiirteet. Opiskelija osaa selittää vartalon ja kaulan alueen tärkeimpien lihasryhmien sijainnin sekä toiminnan peruspiirteet. Opiskelija tunnistaa tuki- ja liikuntaelimistön keskeisimmät rakenteet palpaatiolla. Opiskelija osaa selittää veren koostumuksen ja fysiologisen merkityksen sekä verenkiertoelimistön, lymfaattisen järjestelmän ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Opiskelija osaa kuvata kuormitusfysiologian perusteet.
Sisältö
- Yläraajan rakenne ja toiminta: luusto, nivelet, lihakset
- Rintakehän rakenne, selkärangan eri osien toiminta
- Vartalon ja kaulan lihakset: syvät selkä- ja niskalihakset, kaulan lihakset, vatsalihakset, lantionpohjan lihakset, hengityslihakset
- Palpaatio rakenteiden tunnistamisessa
- Fysiologia: veri, verenkierto, lymfaattinen järjestelmä, hengitys
- Kuormitusfysiologian perusteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan aihepiirin hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan aihepiirin hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan aihepiirin hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijan aihepiirin hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.