Siirry suoraan sisältöön

Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop (3 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FZ94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135 D
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarmo Hynninen
Asta Levy
Kimmo Salonen
Okko Kivikataja
Susanna Mesiä
Juha Karvonen
Antti Rissanen
Sirkku Wahlroos-Kaitila
musiikki virtuaali
Raili Honkanen-Korhonen
AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja
Raili Honkanen-Korhonen
Ryhmät
KXF25S1SPJ
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
KXF25S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
KXF25S1SKL
Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
Opintojakso
KX00FZ94

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 29.09.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 20.10.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Ma 27.10.2025 klo 13:00 - 15:30
(2 t 30 min)
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001
AS522 Oppimistila Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia.

Sisältö

Oman pedagogisen polun reflektointi, musiikkipedagogin arvot, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot.

Aika ja paikka

Luentoaikataulut ja sisällöt löytyvät klikkaamalla tämän työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULUT -linkkiä. Linkki löytyy myös lukujärjestyksen etusivulta.

Instrumenttiluentojen järjestämisestä vastaa kunkin instrumentin pedagogiikasta vastaava opettaja.
Lisätietoja saat instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajalta.

- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Jouset: Silja Raitio-Heikinheimo,

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)

Opetusmenetelmät

Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.

Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
• tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä.
• tunnistaa omia vahvuuksiaan
• reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä sekä kirjallisesti että suullisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Siirry alkuun