Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop (3 op)
Toteutuksen tunnus: KX00FZ94-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuuripalvelut ja musiikki
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarmo Hynninen
- Asta Levy
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Susanna Mesiä
- Juha Karvonen
- Antti Rissanen
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- musiikki virtuaali
- Raili Honkanen-Korhonen
- AriPekka Korhonen
- Vastuuopettaja
- Raili Honkanen-Korhonen
- Ryhmät
-
KXF25S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF25S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
-
KXF25S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
- Opintojakso
- KX00FZ94
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 08.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 15.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 29.09.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 06.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 20.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Ma 27.10.2025 klo 13:00 - 15:30 (2 t 30 min) |
Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen, solaop KX00FZ94-3001 |
AS522
Oppimistila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia.
Sisältö
Oman pedagogisen polun reflektointi, musiikkipedagogin arvot, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot.
Aika ja paikka
Luentoaikataulut ja sisällöt löytyvät klikkaamalla tämän työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULUT -linkkiä. Linkki löytyy myös lukujärjestyksen etusivulta.
Instrumenttiluentojen järjestämisestä vastaa kunkin instrumentin pedagogiikasta vastaava opettaja.
Lisätietoja saat instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajalta.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Jouset: Silja Raitio-Heikinheimo,
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
Opetusmenetelmät
Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.
Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
• tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä.
• tunnistaa omia vahvuuksiaan
• reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä sekä kirjallisesti että suullisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.