Skip to main content

Human Growth, Development and Socialization (5 ECTS)

Code: SX00FY23-3004

General information


Enrollment
05.05.2025 - 30.09.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
Timing
11.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Social Services
Teachers
Mona Laine
Tuomas Leisti
Groups
SXH25S2VE
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
Course
SX00FY23

Implementation has 6 reservations. Total duration of reservations is 22 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 17.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004
Wed 22.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004

Wed 29.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004

Thu 06.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004
Wed 19.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004
Wed 03.12.2025 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004
Changes to reservations may be possible.

Objective

The student

• is familiar with the stages of human growth and development, developmental tasks and developmental crises and can identify the factors influencing them
• understands the stages of the life cycle, the socialisation process and their significance to well-being from a social pedagogical perspective
• understands the importance of early interaction and can support the development of attachment relationships
• focuses (early childhood education and care students), in particular on the growth and development of a child.

Content

Key developmental theories; human physical, psychological, cognitive and social growth and development across different age stages

Stages of human growth, development and life course and factors influencing them

• Early interaction and attachment theory

• Social growth and socialisation

• Social pedagogical support for well-being across the life course

• Early childhood education and care students focus particularly on the growth and development of a child

Location and time

Kaikki luennot pidetään verkossa. Luennoilla sekä opettaja että opiskelijat pitävät kameran auki, ellei toisin ohjeisteta.


17.10.2025 09.00 - 12.00: Orientaatio ja aivojen kehitys / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992

22.10.2025 09.00 - 12.00: Ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät / Tuomas Leisti
https://metropolia.zoom.us/j/5257347903

29.10.2025 09.00 - 12.00: Sosiaalinen kasvu ja sosialisaatio / Tuomas Leisti
https://metropolia.zoom.us/j/5257347903

06.11.2025 09.00 - 12.00: Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdeteoria / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992

19.11.2025 13.00 - 16.00: Hyvinvoinnin tukeminen sosiaalipedagogisesti elämänkaaren eri vaiheissa / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992

03.12.2025 09.00 - 16.00: Oppimistehtävän purku ja tentti / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992

Orientaatioluennolla 17.10. ja oppimistehtävän purussa + tentissä 3.12. on läsnäolovelvollisuus. Muuten luennoille on 70% läsnäolovelvoite. Mikäli poissaoloja on enemmän, opiskelijalle tulee korvaava tehtävä opettajan määrittelemin pedagogisin perustein.

Muutokset ovat mahdollisia.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä. Vilppitapaukset käsitellään Metropolian kurinpidollisen ohjeen (14.6.2023) mukaisesti.

Materials

Tenttimateriaali:

Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404

(mahdolliset lisämateriaalit Moodlessa)

Luentomateriaalit

Teaching methods

Osallistavat luennot
Oppimistehtävä
Itsenäinen työskentely
Kirjallisuus
Tentti

Employer connections

Haastattelutehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.

Exam schedules

Tentti 3.12. klo 12.45-16.00.
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.

Uusintatentti suoritetaan yksilötenttinä Moodlessa. Tentin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Completion alternatives

Opintojakson AHOT-hakemus (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) tulee tehdä ennen opintojakson alkua.

Ahot-vastaava: Tuomas Leisti

Student workload

5 op:n opintojakso vastaa noin 135t. ajankäyttöä (1 op = 27t.)

Further information

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuskerroilla ja opintojakson tehtävien palauttamisen aikataulussa. Myöhästynyt palautus voi olla peruste arvosanan laskemiselle.

Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Mikäli tekoälyn käyttö on opintojaksolla tai sen osassa kielletty ja opiskelija kiellosta huolimatta käyttää tekoälyä, toiminta katsotaan vilpiksi ja se käsitellään Metropolian kurinpidollisen käsittelyohjeen (14.6.2023) mukaisesti.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät: HYV-HYL
Tentti: 0-5

Opintojakson arvosana muodostuu tentin perusteella. Hyvin tehty oppimistehtävä voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Arvioinnit tehdään tutkintosäännön mukaisesti neljän viikon kuluessa tehtävien palautuksesta. Vapaajaksot pidentävät arviointien kestoa vapaajakson pituuden verran (huom. joulun vapaajakso).

Go back to top of page