Human Growth, Development and Socialization (5 ECTS)
Code: SX00FY23-3004
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 30.09.2025
-
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Mona Laine
- Tuomas Leisti
- Groups
-
SXH25S2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
- Course
- SX00FY23
Implementation has 6 reservations. Total duration of reservations is 22 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 17.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004 |
|
Wed 22.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004 |
|
Wed 29.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004 |
|
Thu 06.11.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004 |
|
Wed 19.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004 |
|
Wed 03.12.2025 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
Ihmisen kasvu, kehitys ja sosialisaatio SX00FY23-3004 |
Objective
The student
• is familiar with the stages of human growth and development, developmental tasks and developmental crises and can identify the factors influencing them
• understands the stages of the life cycle, the socialisation process and their significance to well-being from a social pedagogical perspective
• understands the importance of early interaction and can support the development of attachment relationships
• focuses (early childhood education and care students), in particular on the growth and development of a child.
Content
Key developmental theories; human physical, psychological, cognitive and social growth and development across different age stages
Stages of human growth, development and life course and factors influencing them
• Early interaction and attachment theory
• Social growth and socialisation
• Social pedagogical support for well-being across the life course
• Early childhood education and care students focus particularly on the growth and development of a child
Location and time
Kaikki luennot pidetään verkossa. Luennoilla sekä opettaja että opiskelijat pitävät kameran auki, ellei toisin ohjeisteta.
17.10.2025 09.00 - 12.00: Orientaatio ja aivojen kehitys / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
22.10.2025 09.00 - 12.00: Ihmisen kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät / Tuomas Leisti
https://metropolia.zoom.us/j/5257347903
29.10.2025 09.00 - 12.00: Sosiaalinen kasvu ja sosialisaatio / Tuomas Leisti
https://metropolia.zoom.us/j/5257347903
06.11.2025 09.00 - 12.00: Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhdeteoria / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
19.11.2025 13.00 - 16.00: Hyvinvoinnin tukeminen sosiaalipedagogisesti elämänkaaren eri vaiheissa / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
03.12.2025 09.00 - 16.00: Oppimistehtävän purku ja tentti / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
Orientaatioluennolla 17.10. ja oppimistehtävän purussa + tentissä 3.12. on läsnäolovelvollisuus. Muuten luennoille on 70% läsnäolovelvoite. Mikäli poissaoloja on enemmän, opiskelijalle tulee korvaava tehtävä opettajan määrittelemin pedagogisin perustein.
Muutokset ovat mahdollisia.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä. Vilppitapaukset käsitellään Metropolian kurinpidollisen ohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Materials
Tenttimateriaali:
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404
(mahdolliset lisämateriaalit Moodlessa)
Luentomateriaalit
Teaching methods
Osallistavat luennot
Oppimistehtävä
Itsenäinen työskentely
Kirjallisuus
Tentti
Employer connections
Haastattelutehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Exam schedules
Tentti 3.12. klo 12.45-16.00.
Tentissä on kaikille opiskelijoille runsas tenttiaika, eikä yksittäisiä lisäaikoja ole tarpeen käyttää. Jos sinulla kuitenkin on jokin muu yksilöllisen järjestelyn päätös, kerro siitä heti opintojakson alussa opettajalle.
Uusintatentti suoritetaan yksilötenttinä Moodlessa. Tentin ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Completion alternatives
Opintojakson AHOT-hakemus (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) tulee tehdä ennen opintojakson alkua.
Ahot-vastaava: Tuomas Leisti
Student workload
5 op:n opintojakso vastaa noin 135t. ajankäyttöä (1 op = 27t.)
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuskerroilla ja opintojakson tehtävien palauttamisen aikataulussa. Myöhästynyt palautus voi olla peruste arvosanan laskemiselle.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Mikäli tekoälyn käyttö on opintojaksolla tai sen osassa kielletty ja opiskelija kiellosta huolimatta käyttää tekoälyä, toiminta katsotaan vilpiksi ja se käsitellään Metropolian kurinpidollisen käsittelyohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment criteria, approved/failed
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät: HYV-HYL
Tentti: 0-5
Opintojakson arvosana muodostuu tentin perusteella. Hyvin tehty oppimistehtävä voi korottaa opintojakson arvosanaa.
Arvioinnit tehdään tutkintosäännön mukaisesti neljän viikon kuluessa tehtävien palautuksesta. Vapaajaksot pidentävät arviointien kestoa vapaajakson pituuden verran (huom. joulun vapaajakso).