Individual and Group Counselling (5 ECTS)
Code: SX00GE03-3003
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 30.09.2025
Enrollment is ongoing
Enroll to the implementation in OMA
- Timing
-
11.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Anu Pellinen
- Mona Laine
- Groups
-
SXH25S2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
- Course
- SX00GE03
Implementation has 4 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 22.10.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
|
Wed 29.10.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
|
Wed 05.11.2025 time 09:00 - 16:00 (7 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
|
Wed 19.11.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjaus SX00GE03-3003 |
Objective
Student
- is familiar with the basic principles of individual counselling and can apply them in various client situations
- is able to use interaction and counselling methods in dialogical individual and group counselling
- can utilise digital tools in guidance situations and understands the opportunities and challenges of digital counselling methods
- develops their own counselling skills by reflecting on their own guidance experiences
- can analyse group dynamics in counselling situations and use various methods to support this.
Content
- Basics of individual counselling: interaction, motivation and support skills
- Basics of group facilitation: group dynamics, roles and group processes
- Digital guidance: digital tools, online guidance and interaction skills
- Ethical principles of guidance and interaction
- Dialogical encounter
- Practical exercises in individual, group and community counselling with different target groups
Location and time
Kaikki luennot pidetään verkossa. Luennoilla sekä opettaja että opiskelijat pitävät kameran auki, ellei toisin ohjeisteta.
22.10.2025 13.00-16.00: Orientaatio, ohjauksen ja vuorovaikutuksen eettiset periaatteet, dialoginen kohtaaminen / Anu Pellinen
LINKKI TÄHÄN
29.10.2025 13.00-16.00: Ryhmänohjaus: Ryhmädynamiikka, roolit ja ryhmäprosessit / Anu Pellinen
LINKKI TÄHÄN
05.11.2025 09.00-12.00: Yksilöohjaus: Vuorovaikutus-, motivaatio- ja tukitaidot / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
5.11.2025 klo 13.00-16.00: Digitaalinen ohjaus: digitaaliset välineet, verkko-ohjaus ja vuorovaikutustaidot / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
19.11.2025 09.00 - 12.00: Yksilöohjauksen oppimistehtävä / Mona Laine
https://metropolia.zoom.us/j/2145044992
Luennoille on läsnäolovelvollisuus. Poissaolotilanteissa opiskelija on velvollinen suorittamaan opettajan määrittelemän korvaavan tehtävän pedagogisin perustein.
Muutokset ovat mahdollisia.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä. Vilppitapaukset käsitellään Metropolian kurinpidollisen ohjeen (14.6.2023) mukaisesti.
Materials
Yksilöohjaus:
Luentomateriaalit
Mikä tekee dialogin: Dialogisen vuorovaikutuksen tunnuspiirteet ja edellytykset. 2018. Sitran artikkeli. https://www.sitra.fi/artikkelit/mika-tekee-dialogin-dialogisen-vuorovaikutuksen-tunnuspiirteet-ja-edellytykset/
Lisäksi vaihtoehtoiset materiaalit
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus TAI Vehviläinen S. 2014 Ohjaustyön opas. Gaudeamus.
TAI
Sarvikas H. 2020. Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Julkaisussa Tietoa, taitoa ja teknologiaa – kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ryhmänohjaus (käytetään ryhmänohjauksen oppimistehtävässä):
Luentomateriaalit
Alaverdyan, A., Mattila, L., Peuna-Korpioja, K., Kivioja, T. & Lautamo, L. 2019. Ryhmänohjaajan opas. Kompensaatiokeinoista apua arkeen, työhön ja oppimiseen Komppaa-ryhmätoimintamallin avulla. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-541-8.
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
EHYT ry. Ryhmäilmiö. Ryhmänohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/tuote/ryhmailmio-ryhman-ohjaajan-kasikirja/
Englanniksi
Teaching methods
Osallistavat luennot
Oppimistehtävät: Yksilöohjaus ja ryhmänohjaus
Itsenäinen työskentely
Kirjallisuus
Portfolio
Employer connections
Opintojakson aikana käydään suorittamassa kaksi ryhmänohjauskäyntiä samalle ryhmälle. Ohjauskäynnit voivat sijoittua sosiaalialan kontekstissa opiskelijan mielenkiinnon mukaan esimerkiksi peruskouluun, lukioon, ammattiopistoon, seniorikeskukseen tai hanketyöhön (huom. ei varhaiskasvatukseen / esiopetukseen).
Opiskelija on etsii työelämäkumppanin itsenäisesti ja sopii kaksi ryhmänohjauskertaa 17.-28.11. väliselle ajalle.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojaksolla osaaminen osoitetaan portfoliolla, jota opiskelija koostaa opintojakson aikana. Portfoliotyöskentelystä tarkemmat ohjeet opintojakson Moodlessa.
Completion alternatives
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (AHOT) liittyvä hakemus tulee tehdä ennen opintojakson alkua 22.10.2025.
Ahot-vastaava: Mona Laine
Student workload
Viiden opintopisteen opintojakso tarkoittaa noin 135 tunnin työpanosta. 1 opintopiste vastaa noin 27 tunnin työpanosta.
Further information
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetuskerroilla ja opintojakson tehtävien palauttamisen aikataulussa. Myöhästynyt palautus voi olla peruste arvosanan laskemiselle.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment criteria, approved/failed
Framework of assessment is attached in the curriculum's description.
Assessment methods and criteria
Yksilöohjauksen oppimistehtävä: HYV-HYL
Ryhmänohjaussuunnitelma: HYV-HYL
Portfolio: 0-5
Arvioinnit tehdään tutkintosäännön mukaisesti neljän viikon kuluessa tehtävien palautuksesta. Vapaajaksot pidentävät arviointien kestoa vapaajakson pituuden verran (huom. joulun vapaajakso).